فضای سبز
 
قالب وبلاگ
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان فضای سبز و آدرس utlandscape.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





اساساً نور خلاق است ، اشیا را برجسته تر نشان می دهد ، زیبایی ها را بهتر می نمایاند و حتی با استفاده از نورپردازی مناسب می توان نازیبایی ها را از دید بیننده پنهان نمود . از نقطه نظر روانی چگونگی حضور نور در محیط نقش بسیار تعیین کننده ای در چگونگی کنش ها و واکنش های افراد دارد و از همین روست که شناخت نور و نحوه اثرگذاری آن بر افراد می تواند منجر به برخورد آگاهانه در طراحی منظر شود .

نور پردازی یکی از نکات مهم در طراحی منظر می باشد . در دهه های اخیر طراحان به دنبال شیوه ها و ابزارهای جدید برای نور پردازی در محیط و منظر می باشند . با توجه به بحران انرژی ، یکی از گزینه های مناسب و کاربردی در نورپردازی ، چراغ های خورشیدی می باشند . چراغ خورشیدی را می توان بین بسترهای گلکاری ، سطوح چمن ، پای مجسمه ها ، در زمین های بازی و ورزشی ، برای روشنایی پله ها و پیاده روها ، و به طور کلی هر بخشی از فضای سبز بوستان که در معرض نور مستقیم خورشید قرار دارد ، استفاده نمود . بعضی از انواع چراغ های خورشیدی قابل استفاده در فضای سبز و کاربرد آنها به شرح ذیل معرفی می گردد :

چراغ های خورشیدی بسیار پرنور
این نوع چراغ ها را می توان بدون هیچ گونه نگرانی در خصوص کابل ها و آسیبهای احتمالی  در میان سطوح چمن قرار دارد . آنها بسیار درخشان بوده و روشنایی شان به طور کامل توسط باتری های شارژی تأمین می شود . 

  
 
پروژکتورهای خورشیدی
این نوع چراغ های خورشیدی برای نور پردازی بر روی گیاهان ، درختچه ها ، درختان ، مجسمه ها و سایر اشیای تزیینی موجود در فضای سبز و بوستان به کار می روند .

چراغ های خورشیدی زمینی
این نوع چراغ را می توان در کف پیاده روها و سایر راه های ارتباطی موجود در بوستان نصب کرد . نیاز به سیم کشی نداشته و نصب آن آسان می باشد . برای علامت گذاری و مشخص کردن مسیر و نیز زیبا سازی مسیرها به کار می رود.


 

  فانوس های خورشیدی
آنها را می توان به صورت منفرد برروی پایه کوتاه یا جفت بر روی پایه بلند در کنار پیاده روها نصب و بدین وسیله روشنایی پیاده روها را تأمین نمود . فانوس های خورشیدی باید حداقل 6 ساعت در روز در معرض نور خورشید باشند مکان سایه شارژ باتری آنها را تحت تأثیر قرار داده و مدت نوردهی در شب را کاهش می دهد .

 

 

حشرات نورانی
یک سری چند تایی پروانه یا سنجاقک که هر کدام دارای یک LED می باشند . LED پروانه را در هنگام شب نورانی
می سازد . هرکدام از این پروانه ها و سنجاقک ها در بالای یک میله قرار گرفته و ارتفاع میله قابل تنظیم می باشد . آنها را می توان برای تزیین بین گل ها و درختچه ها قرار دارد . 

[ یک شنبه 30 بهمن 1390برچسب:, ] [ 14:58 ] [ parviz zendavani ]

 

بن ساي مجموعه اي از باغباني و هنر است كه به واسطه آن گياه با يك تغيير شكل تحميل شده به يك مجسمه زنده تبديل ميشود. هنرمند با استفاده از مفاد زيبايي، وهمي ازطبيعت را در غالب شكل مينياتوري پديد ميآورد. بن ساي يك آرايش غيرطبيعي نيست بلكه در قالب يك تغيير شكل ساده، طبيعت اصلي را ذهن آدمي تداعي ميكند.

  « بن ساي » در اصل واژه اي ژاپني و به معني كاشت گياهان در گلدانهاي كم عمق است . به اين ترتيب كه گياه در گلدانهايي كم عمق با خاك كم و در شرايط محدودكننده از نظر رشد قرار ميگيرد و با آرايش زيبا وتربيت صحيح به درختي مسن ولي كوچك تبديل ميشود. براي تحقق اين هدف تمام قسمتهاي گياه اعم از ريشه ها، تنه، شاخه ها، ميوه ها و گلها حايز اهميت هستند.
 

 


ادامه مطلب
[ سه شنبه 26 بهمن 1390برچسب:, ] [ 12:0 ] [ parviz zendavani ]

 

دست هنرنماي طبيعت در فصل پاييز آشوبي از رنگهاي قرمز و رنگهاي زرد در دل جنگل بر پا مي كند. درك اين تصاوير زيبا، بي قوه تخيلي و چالاكي نيز ميسر است و هر كس به سادگي قادر به ادراك آن مي باشد . هــر سال با آغاز فصل پاييز باديدن درختان از سرور مبهمي سرشـار مي شويم. در حالي كه مي دانيم اين لذت، زودگذر و بي ثبات خواهد بود . در مدت كوتاهي برگها به آرامي از ماواي تابستاني خود جدا شده و زمين جنگل را مفروش مي كنند.بسياري از مردم گمان مي كنند كه يخبندان باعث تغيير رنگ برگها مي شود.
  در صورتي كه اين تصور درست نيست زيرا رنگ بعضي از برگها قبل از فصل انجماد شروع به تغيير مي كند. ذهن خيال برخي از مردم هند علت آن را شكار (دب اكبر) توسط شكارچيان آسماني مي پندارند، بدين معنا كه خون شكار بر روي درختان جنگل چكيده و بسياري از برگها را به رنگ قرمز درآورده است و برگهاي درختان ديگر نيز براثر چربيي كه به هنگام پخت گوشت آن توسط شكارچيان بر روي درختان پاشيده شده به رنگ زرد درآمده اند ولي حقيقت امر اين است كه فرآيندهاي شيميايي كه به هنگام آماده شدن گياه براي فصول زمستان در آن به وقوع مي پيوندند تغيير رنگ برگها را باعث مي گردند.برگها در طول فصل بهار و تابستان مانند كارخانه هايي عمل مي كنند چرا كه تهيه غذاي لازم براي رشد درختان را به عهده دارند .
  ساخت مواد غذايي توسط سلولهاي ريز بي شمار برگ، كه متعلق به بافت سننتزي مزوفيل كه ميان دو بشره زبرين و زيرين برگ است، و بعضي اوقات اين بافت كلرانشيم ناميده مي شود صورت مي گيرد، زيرا سلولهاي اين بافت داراي كلروپلاستهاي بي شمار است كه اين كلروپلاستها حاوي اجسام سبز كوچكي مي باشند كه كلروفيل نام دارند و رنگ برگ را موجب مي گردند و در ميان سلولهاي فتوسنتزي برگ رگبرگهاي بي شماري قرار گرفته كه از سلولهاي آوند چوبي و آبكش تشكيل يافته است كه آب و مواد معدني را به درون برگ آورده، فرآورده هاي فتوسنتزي را به خارج از آن هدايت مي كند. رگبرگهاي مزبور نهايتاً به رگبرگ اصلي متصل مي شوند كه پس از عبور از دمبرگ به سيستم آوندي اصلي گياه مي پيوندند كلروفيلها غذارابراي گياه از طريق تركيب نمودن كربن به دست امده از هوا، با ئيدروژن ، اكسيژن و مواد معدني گوناگون موجود در آب و طي فرآيند فتوسنتز يا نورساخت فراهم مي كنند. در پاييز هنگامي كه هواي سرد موجب كاهش فرآيند هاي حياتي مي گردد فعاليت برگ به پايان مي رسد،‌به بيان ساده تر اينكه اجزاء دستگاه كارخانه برگ پياده مي شوند، كلروفيل به مواد متنوعي كه از آنها تركيب يافته تجزيه مي شود و مواد غذايي قابل دسترس به منظور ذخيره سازي براي استفاده در بهار به تنه درخت منتقل مي گردد و آنچه كه در حفره هاي سلولي برگها باقي مي ماند نوعي ماده آبكي است كه در آن مقداري قطرات چربي،‌بلور و تعداد معدودي اجسام زرد رنگ كه به شدت نور را منكسر مي سازند مشاهده مي شوند كه عامل زرد شدن رنگ برگها در پاييز به شمار مي روند.
 غالبا ميزان قند در برگها بيش از آن است كه بتواند به سرعت به درون درخت انتقال يابد. در اين حالت تركيب شيميايي آن با ساير مواد، رنگهاي متنوعي را به وجود مي آورد كه بين قرمز روشن و قرمز مايل به قهوه أي در نوسان است . در مخروط داران كه برگهاي خود را در پاييـــز از دست نمي دهند به قهوه أي روشن بدل مي شود كه خود عامل روشنتر شدن رنگ در بهار مي باشد.در مدت زماني كه برگها تغيير رنگ مي دهند براثر عواملي از محيط كه عبارتنداز كوتاه شدن طول روز و كاهش دما ، افتادن برگ از درختان خزان پذير آغاز مي گردد.
در نقطه أي كه دمبرگ به تنه چسبيده لايه أي از سلولهاي خاص تكامل مي يابند و به تدريج بافتهايي كه برگ را نگه مي دارند سست شده و برگها جدا مي شوند. سلولهاي پارانشيمي لايه ريزش؛ اغلب از سلولهاي اطراف كوچكتر است ، حتي عناصر آوندي كوتاه بوده در دسته هاي آوندي در ناحيه ريزش فيبر وجود ندارد . اين ويژگيهاي تشريحي ناحيه ريزش را به نقطه ضعيفي مبدل مي سازد. قبل از افتادن برگ تغييرات بي شماري در ناحيه ريزش روي مي دهد . تقسيم سلولي غالباً انجام مي گيرد و لايه أي از سلولهايي به شكل آجر در سراسر عرض پايه دمبرگ به وجود مي آيد. تغييرات فعال متابوليسمي در سلولهاي ناحيه ريزش ، سبب تجزيه جزيي ديواره سلول يا تيغه مياني مي شود و سلولها بدين ترتيب از هم جدا مي گردند و سنگيني برگ و يا وزش باد در نهايت اتصال آوندي را گسسته ، برگ از درخت مي افتد. هم زمان با جدا شدن برگها طبيعت جاي بريدگــي را ترميـــــم مي نمايد، به اين شكل كه وقتي برگ بر اثر وزش باد يا وزن خود فرو مي افتد يك لايه چوب پنبه أي روي بقاياي دمبرگ تشكيل مي شود كه گياه را از حمله ميكروبي محافظت مي كند و اتلاف آب را محدود مي سازد. آوندهاي چوبي بر اثر نفوذ سلولهاي پارانشيمي مجاور يعني نفوذ تيل به دورن آنها ، مسدود شده عمل انسداد كامل ميگردد و محلي در ساقه كه برگ روي آن رشد كرده توسط يك زخم مشخص مي شود. ريزش برگ پيش بيني خردمندانه ديگر طبيعت براي فصل زمستان مي باشد . درختان پهن برگ برگهاي خود را از دست مي دهند و در نتيجه شاخه هاي آنها با سهولت بيشتري سنگيني برف و يخ زمستان را تحمل مي كنند . در نقاطي كه به ندرت برف و يخ به چشم مي خورد برخي از پهن برگان به طور دائم سبز مي باشند.
مخروطيان (كاجها، سروها و نرادها) زمان مشخص براي ريز برگ ندارند. برگهاي آنها سوزني يا فلسي شكل مي باشد( فرم آنها با ريزش برف مطابقت دارد.) طبيعت سيستم كارآمدي براي دوباره به چرخه درآوردن شاخ و برگهاي فروريخته دارد و از طرف ديگر مقدمات يك خاك جنگلي حاصلخيز را فراهم مي آورد. گرچه مواد غذايي آماده شده در حفره هاي سلولي برگها در فصل پاييز به داخل درخت بازگردانده مي شوند،‌ اما مواد معدني كه در طول فصل تابستان درون ديواره هاي سلولها تزريق شده اند همچنان باقي مي مانند. بنابراين برگهاي ريخته شده حاوي مقادير نسبتا زيادي عناصر ارزشمند مانند نيتروژن و فسفر كه در واقع بخشي از خاك بحساب مي آيند مي باشند. تجزيه برگها لايه هاي بالايي خاك را از طريق بازگردان عناصري كه توسط گياه قرض گرفته شده غني گردانده و نه تنها موجب تغذيه درختان درختچه ها و بوته ها در طول سال مي گردد بلكه آنها را در مقابل مشكلات دمايي فصل تابستان و زمستان محافظت مي كند و از طرف ديگر موجب تثبيت خاك در محل مي گردد و به طور همزمان مقدمات تجمع اب را فراهم مي سازد. اگر مشتي از اين خاك تيره رنگ را بررسي كنيد مشاهده خواهيد كرد كه حتي در يك دوره خشكسالي مرطوب تر و نرمتر از خاكهاي زمينهاي اطراف مي باشد (هوموس جاذب الرطوبه) به هر حال اگر اجازه داده شود كه آتش در داخل جنگل پيشروي نمايد و برگها بسوزند ارزشمندترين عناصر تقويت كننده براثر حرارت تبديل به گاز مي شوند و به هوا مي روند و هوموس با ارزش تخريب مي گردد. جنگلهايي كه سطحشان به طور مداوم سوزانده مي شود به زودي خاك حاصلخيز خود و توانايي جذب آب و نگهداري رطوبت را از دست خواهند داد. حتي اگر هيچ صدمه چشمگيري به درختان استوار وارد نشود .
[ سه شنبه 25 بهمن 1390برچسب:, ] [ 12:29 ] [ parviz zendavani ]

باغ شیشه ای یا Bottle Garden اصطلاحی است که امروزه برای کشت گیاهان در تنگ های شیشه ای دهان گشاد بکار می رود. اولین بار در زمان ویکتوریا ملکه انگلستان توسط شخصی به نام فاتافیل بکشا مورد استفاده قرار گرفت. این عمل ضمن جالب بودن بسیار سرگرم کننده نیز هست و تنها روشی است که گیاهان آپارتمانی در محیط بسته و در اتمسفر نسبتا ً عاری از آلودگی رشد می نمایند و تقریباً فاقد کلیه مشکلاتی هستند که معمولاً در پرورش گیاهان آپارتمانی با آنها روبه رو هستیم . به عنوان مثال آبیاری از مسائلی است که غالبا موجب عدم موقعیت پرورش گیاهان آپارتمانی در منازل می شود. چنانکه میدانیم کمبود آب موجب پژمردگی و خشک شدن گیاه شده و آب اضافی باعث پوسیدگی ریشه و از بین رفتن گیاه می شود. در صورتی که باغ شیشه ای احتیاج به آبیاری ندارد، چنانکه یک بار آب آن به حال تعادل در آید برای همیشه کافی است. زیرا هوای داخل باغ شیشه ای تقریباً به مقیاس کوچک همان سیکلی را طی می کند که در طبیعت اتفاق می افتد ، ریشه گیاهان رطوبت لازم را از خاک گرفته و آب جذب شده از راه روزنه برگها به صورت بخار پس می دهند. این بخار در قسمت بالای باغ شیشه ای مجدداً متراکم شده و به صورت قطرات ریزی از کناره شیشه راه خود را به داخل خاک می پیماید و این سیکل مرتبا تکرار می گردد. به عبارت دیگر گیاه از آبی که از خاک می گیرد ابر در بالای باغ شیشه ای ایجاد می نماید که تبدیل به باران شده و این باران محیط را آبیاری می کند و آب مورد نیاز گیاه در اختیارش قرار می گیرد.
خشکی هوا بخصوص در زمستان که ناشی از گرم کردن منازل از بخاری ، شوفاژ و منابع دیکر حرارتی می باشد رطوبت هوای اطاق را کاهش می دهد و این کاهش گاهی جدی است که رشد اکثر گیاهان آپارتمانی را دچار وقفه می سازد ، در صورتیکه در باغ شیشه ای همیشه رطوبت کافی در اختیار گیاه قرار می گیرد و هیچ گاه از این نظر اشکالی برای گیاه بوجود نمی آید.
تغییرات درجه حرارت نیز از عواملی است که اغلب موجب از بین رفتن گیاهان در منزل می گردد، باز کردن یک پنجره در فصل زمستان هنگام تمیز کردن اطاقها و یا خاموش کردن منابع حرارتی و بالا بردن جریان هوا از مواردی است که به زندگی گیاهان آپارتمانی را به خطر می اندازد در صورتی که باغ شیشه ای با کمترین حد تغییرات درجه حرارتی روبه رواست بالاخره آفات و بیماریها در گلخانه و گاهی در آپارتمانها نیز باعث از بین رفتن گیاهان می شود. ولی در باغهای شیشه ای به علت عدم ارتباط با محیط خارج کمتر مورد حمله آفات قرار می گیرد و یا به بیماری مبتلا می شوند.
بنابراین می توان گفت چنانچه کشت گیاهان در باغ شیشه ای با دقت صورت بگیرد نگهداری آن در منزل آسان تر بوده و زیبایی و جلوه آن از گلدانهای معمولی به مراتب بیشتر است.


وسایل کار برای تهیه یک باغ شیشه ای
علاوه بر گیاهان جهت ایجاد باغ شیشه ای وسایل ذیل مورد لزوم است که عبارتند از :
aـ ظروف شیشه ای : این ظروف که تنگ مانند هستند باید دارای دهانه گشاد بوده و از شیشه های بی رنگ و کاملا شفاف و صاف تهیه شده باشند، به علاوه می توان درب آن را محکم بست ولی می توانند از نظر شکل و اندازه متفاوت باشند معمولا دارای اندازه استاندارد شده می باشند یکی به ارتفاع 90 و دیگری نصف آن یعنی 45.
Bـ لوله : از این لوله برای ریختن خاک و موارد دیگر به داخل شیشه استفاده می شود. جنس آن ممکن است فلزی یا مقوایی و ... باشد، طول این لوله بستگی به ارتفاع ظرف دارد.
Cـ قیف : قیفی که جهت این کار استفاده می شود می تواند از جنس پلاستیک ، شیشه و... باشد ولی بهر حال باید سوراخ آن طوری باشد که قطعات زغال سنگ و سنگ ریزه از آن عبور کند.
Dـ چنگال یا شاخه آهنی : که معمولا از سیم ساخته شده و برای هموارنمودن و صاف کردن خاک داخل شیشه بکار می رود و میتوان از یک چنگال غذا خوری نیز استفاده نمود برای اینکه دسته بلندی داشته باشد دسته آن را درنی فرو می نماییم .
Eـ بیل کوچک : که می توان آن را با خم کردن دسته یک قاشق غذا خوری تهیه نمود و دسته اش را به نی وصل کرد و حتی دسته قاشق را شکست و انتهای آنرا به نی وصل کرد.
Fـ وسیله کوبیدن خاک : می توان در انتهای یک نی مقداری پنبه قرار داد و بوسیله آن خاک را کوبید تا سفت شود دهانه بطری باریک باشد می توان از یک چوب پنبه که به انتهای چوب یا سیمی متصل شده است استفاده نمود.
Gـ سیم انتقال دهنده های گیاه : عبارت است از سیم طویلی که سر آن داری خمیدگی قلاب مانند جهت انتقال گیاه به داخل ظرف به کار می رود ، می توان از این سیم با قرار دادن مقداری پنبه بر روی خمیدگی آن برسی (Bross) برای پاک کردن جدار داخلی ظرف شیشه ای تهیه کرد، تا چنانچه سطح داخلی ظرف توسط خاک و با مواد دیگر آلوده است به راحتی بتوان آن را تمیز کرد و خصوصاً سیم به آسانی خم شده و همه جای ظرف را به سهولت تمیز می کند.
Hـ تیغ تیز : که به انتهای نی وصل شده و برای برید ن برگهای پژمرده و یا هرس گیاه مورد استفاده قرار می گیرد .
Iـ میخ : که به انتهای یک نی توسط یک چکش فرو رفته است و سپس سر پهن آن قطع گردیده است ، این وسیله برای جمع آوری برگهایی که از گیاه جدا شده و در ته ظرف افتاده است بکار می رود.
Jـ انبر مخصوص : که ازدو قطعه چوب یا ورق آهن نازک ساخته شده و توسط فنرگیره لباس بهم متصل شده است و به آسانی دهانه آن باز و بسته می شود. از این وسیله برای جمع آوری شاخه های هرس شده و وجین کردن علفهای هرز درون ظرف استفاده می گردد.

[ یک شنبه 23 بهمن 1390برچسب:, ] [ 20:8 ] [ parviz zendavani ]

مطالب این قسمت بر اساس جزوه درسی دکتر محسن کافی، استاد درس گیاهشناسی کاربردی گروه معماری منظر دانشگاه تهران می باشد که به همت خانم پرستو عشرتی دانشجوی کارشناسی ارشد معماری منظر دانشگاه تهران، تهیه شده است و در مجله معماری منظر آورده شده است.

مقدمه

موجودات زنده به دو گروه جانوران و گیاهان تقسیم می شوند. وجه تمایز گیاه از جانوردر چند مورد به شرح زیر می باشد:
گروه عظیمی از گیاهان ( غیر پست ها ) که به گیاهان عالی معروفند) اتوتروف( هستند ، یعنی مواد غذایی اولیه مورد نیازشان ( قندها ) را از طریق فرآیندی بنام فتوسنتز یا نور ساخت طی واکنش زیر می سازند.
فتوسنتز ( نورساخت ) 6co2 + 6h2o = c6h12o6+6o2
( اکسیژن ) + ( گلوگز) = (آب) + (دی اکسید کربن )
در حالی که جانوران (هترتروف)3 بوده و به منظور تامین مواد غذایی اولیه خود به سایر موجودات وابسته هستند. جانوران طی فرآیند تنفس که عکس فتوسنتز است با مصرف اکسیژن و قند تامین شده از سایر موجودات ( غذا ) تولید گاز دی اکسید کربن و بخار آب می نمایند.:
( تنفس ) 6co2 +6h2o2 = c6h2o6 + 6o2
علاوه بر جانوران که هترتروف هستند برخی گیاهان پست نیز که توانمندی فتوسنتز ندارند ( بعلت فقدان سبزینه ) به دو صورت انگل به معنای بهره برداری یک طرفه از یک موجود زنده و یا کود رست به معنای بهره گیری از بقایای غیر زنده موجودات دیگر زندگی می نمایند.
2- سلولهای گیاهی دارای یک دیوار ثانویه سلولزی علاوه بر دیواره سلولی جانوران هستند.
3- سلولهای گیاهی دارای خاصیت ( توتی پوتنسی) هستند. این خاصیت به معنای دارا بودن کلیه اطلاعات توارثی در یک سلول برای ایجاد یک گیاه کامل از سلول است. بعبارتی در گیاهان می توان از یک سلول یک گیاه کامل ساخت و این موضوع اساس بخش مهمی از فن آوری زیستی گیاهی تحت عنوان کشت2 بافت و ریز ازدیادی می باشد.
4- سلولهای گیاهی دارای اندامک هایی بنام ) پلاست (هستند که وظیفه نگهداری رنگیزه ها را دارند مثل کلروپلاست 5 که وظیفه ذخیره کلروفیل را دارد.


ادامه مطلب
[ یک شنبه 23 بهمن 1390برچسب:, ] [ 19:35 ] [ parviz zendavani ]

پروفسور سایمون بل ، پژوهشگر حوزه شهری و استاد دانشگاه ادینبورگ انگلستان، درتور یکروزه ای که از تهران داشت، به نکاتی اشاره کرد که در ذهن هر شهروندی این سوال مطرح می شود که "چرا تهران و شهروندانش از حداقل امکانات شهری محروم هستند؟" در اینجا مصاحبه اختصاصی ایشان را با معماری نیوز نقل می کنیم...

(برگرفته از سایت landscape-desiner)


ادامه مطلب
[ جمعه 21 بهمن 1390برچسب:, ] [ 1:53 ] [ parviz zendavani ]

 

مدیریت زمان در فضای سبز :

در فضای سبز بر خلاف سایر بخش ها با موجود زنده سروکار داریم لذا توجه به زمان حایز اهمیت بیشتری میباشد.عملیات کاشت گیاهان اعم از درخت ودرختچه-گلهای فصلی و دایمی وچمن در یک محدوده زمانی مشخصی انجام میشود و بسته به موقعیت جغرافیایی محل گاه بسیار کوتاه است به طوریکه با گذشت این فاصله زمانی دیگر نمیتوان کاری کرد تا سال بعد..........

ادامه مطلب
[ سه شنبه 11 بهمن 1390برچسب:, ] [ 13:37 ] [ parviz zendavani ]

باغ بوچارت (Butchart Garden) واقع در ایالت بریتیش کلمبیا شهر ویکتوریا، کانادا یکی از بزرگترین باغ گلهای طبیعی دنیاست. این باغ بزرگ و زیبا یکی از جاذبه های گردشگری پرطرفدار در کانادا محسوب میشود . پرسنل این باغ زیبا با توجه به فصل بین 290 تا 550 نفر متغیر میباشد. امکانات بسیار زیاد و مفرحی در این باغ تدارک دیده شده است که اگر بخواهید تمامی آنها را ببینید باید چندین روز را صرف گشت و گذار در این باغ نمایید. این باغ چهار فصل در هر فصل نمایی منحصصر بفرد و رویایی بخود میگیرد. برای مشاهده تمامی عکسها میتوانید به وب سایت رسمی این باغ مراجعه نمایید.

یکی از قسمتهای بسیار جالب وب سایت فوق
لیستی از کارهایی است که شما میتوانید در این باغ انجام دهید است. برنامه هایی مانند : مراسم ازدواج، برگزاری پیک نیک، شرکت در مراسم آتش بازی و . . .


ادامه مطلب
[ یک شنبه 9 بهمن 1390برچسب:, ] [ 9:50 ] [ parviz zendavani ]

طراحان کانادایی موفق به تکمیل بزرگترین دیوار زنده در آمریکای شمالی شده اند که بیشترین تعداد گونه های بیولوژیکی گیاهی را در خود گنجانده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، طراحان دیوارهای سبز شرکت "گرین اوور گری" به تازگی کار خود را بر روی دیوار زنده کتابخانه عمومی "سمیاهمو" به پایان رسانده اند. در ساخت این دیوار که وسعتی برابر 279 متر مربع دارد از بیش از 10 هزار گیاه و گل استفاده شده است.

دیوار زنده یک باغ یا باغچه عمودی بدون خاک و خود رشد کننده است که به دیوارهای داخلی یا خارجی ساختمانها نصب می شوند. این دیوارها در اصل صفحه هایی ضد آب هستند که با فاصله ای ثابت از دیوار اصلی نصب شده و با حفظ جریان هوا در میان دو لایه از تخریب دیوار ساختمان جلوگیری می کند.

این صفحه ها از سیستم خودکار آبیاری و دریافت نور برخوردارند و گیاهانی که بر روی آنها کشت شده اند از این طریق آب و مواد غذایی مورد نیاز خود را دریافت می کنند. گیاهان به صورت طبیعی از توانایی رشد در موقعیت عمودی برخوردارند همانطور که بارها در طبیعت شاهد رشد گیاهان بر روی دیواره کوه یا درختان بوده اید.

جدا از این قابلیتها، دیوارهای زنده علاوه بر عایق بودن می تواند میزان بارش باران را کنترل کرده و هوای ساختمان را تهویه کند. همچنین طراحان این دیوار اعلام کرده اند این دیوارها با کاهش دادن نیاز به حرارت زایی در فصلهای زمستان می توانند تا 20 درصد از هزینه های مرتبط با تامین انرژی را کاهش دهند.

برای ساخته شدن این دیوار از گلهای همیشه بهار، بوته های توت فرنگی و درختان کوچک از 120 گونه بی همتا استفاده شده تا چنین طرح زیبا و سبزی در کانادا خلق شود. این دیوارها با داشتن سیستم، خود آبیاری هستند از این رو نیازی به نگهداری و آب زیادی ندارند.

بر اساس گزارش گیزمگ، "پاتریک پورا" از مقامات شرکت "گرین اوور گری" می گوید: تنوع بالای گونه های زیستی در این دیوار زنده، اکوسیستمی متعادل را برای زندگی زنبورها، پروانه ها و مرغهای مگس خوار به وجود آورده است.

                                                       

                                                            منبع : "خبرگزاری مهر"

[ یک شنبه 9 بهمن 1390برچسب:, ] [ 9:40 ] [ parviz zendavani ]

 

طبیعت در تعریف معماری منظر نقش مهمی ایفا می نماید ولی نباید نادیده گرفت که اولا. طراحی فضاهای بیرونی تماما وابسته به عناصر طبیعی آنهم فقط فضای سبز نمی باشد. (بقولی طبیعت عرصه های گوناگونی دارد!) دوما. طراحی معماری منظر شهری یا مراکز تفریحی مصنوع به عنوان مثال: پیستهای اسکی برفی (نه روی چمن!) به معیارهای طراحی فراتر از توجه تنها به یک آیتم طراحی نیاز دارد.
ولی با تمامی این اوصاف با توجه به میان رشته ای بودن معماری منظر، امروزه نیاز به تخصص های بیشماری در همکاری با معماران منظر می باشد که مهمترین آنها را می توان، مهندسین فضای سبز شمرد.
ای کاش به جای القا برخی توهماتی که سبب تضعیف جایگاه واقعی مهندسی فضای سبز در ایران می شود، برخی از این فارغ التحصیلان و دانشجویان مهندسی فضای سبز با تعصبات بی مورد و تاکید بر علومی که آموزش آن را ندیده اند و لزومی هم نیست که همگان همه را بدانند!، شرایط را برای فعالیت (بدون تخصص) کسانی که فقط نام گیاهان را می دانند (مهندسی کشاورزی و باغبانی) مهیا نکنند، تا شاید دیگر همه پارکها در همه اقلیمهای کشور دارای سیمای فضای سبز یکسانی نباشد.

مطالب زیر عینا بر گرفته از صفحه توضیحات گروه مهندسی فضای سبز دانشگاه تبریز می باشد.
خواهشمند است برخی! از دانشجویان و فارق التحصیلان گرامی این رشته با توجه خاص مطالعه فرمایند. بخصوص در هدف این رشته (هدف از تأسیس این رشته مطالعه و بررسی در زمینه طراحی، کاشت و پرورش نباتات و تلفیق علوم گیاهی با معماری است. از
سایت اینترنتی دانشگاه تبریز (برگرفته در تاریخ ۲۲/۳/۱۳۸۶)
 
گروه مهندسی فضای سبز
فعالیت علمی این گروه با تأسیس رشته مهندسی فضای سبز در سال ۱۳۷۳برای اولین بار در ایران با پیشنهاد وزارت علوم، تحقیقات و فناوری آغاز و در حال حاضر دارای ۶ نفر عضو هیئت علمی شامل ۱ استادیار ۴ مربی و یک مربی آموزشیار است که تنها در مقطع کارشناسی دانشجو می‌پذیرد.
هدف رشته
هدف از تأسیس این رشته مطالعه و بررسی در زمینه طراحی، کاشت و پرورش نباتات و تلفیق علوم گیاهی با معماری است. دانش‌آموختگان این رشته به عنوان کارشناس در زمینه‌های مختلف از جمله طراحی پارک و پارکسازی، طراحی محوطه‌های ویژه، طراحی پارکهای ویژه، طراحی کاشت گیاهان زینتی، انتخاب گونه‌های درختی برای مناطق مختلف کشور، جنگلکاری، ایجاد نهالستانهای جنگلی و مدیریت آنها، تولید و پرورش گل، چمن‌کاری و نگهداری آن، تولید و پرورش گیاهان آپارتمانی، مدیریتنگهداری فضای سبز ـ تهیه طرحهای توسعه فضای سبز تبحر پیدا می‌کنند و به عنوان مدیر، مجری و ناظر فضای سبز در مناطق شهری و پارکهای منطقه و ملی و باغهای گیاهشناسی مربوط به بخش دولتی و یا خصوصی منشأ خدمت می‌گردند.

 

[ شنبه 8 بهمن 1390برچسب:, ] [ 16:45 ] [ parviz zendavani ]

معماری منظر رشته ای است که از لحاظ آموزش آکادمیک در کشور ما عمر کوتاهی دارد و هنوز جایگاه واقعی خود را در فرهنگ عمومی و جامعه حرفه ای به دست نیاورده است. علت این امر را می توان در عدم ارائه تعریفی جامع از آن برای عموم، مشخص نبودن حوزه فعالیت آن و تداخل رشته های وابسته جستجو کرد.
این نوشتار با هدف معرفی رشته معماری منظر، جایگاه حرفه ای و حوزه نفوذ آن ارائه می شود و می کوشد تا در نهایت به یک تعریف مشخص و کامل از آن دست یابد.
معماری منظر شاخه ای از معماری است که با سازماندهی زمین و ساختمان ها برای استفاده و بهره مندی انسان سروکار دارد و به فضای بیرونی- چه از دیدگاه محیط زیست و طبیعت، چه از دیدگاه رابطه آن با زندگی انسان و چه از دیدگاه هنر و زیبایی شناسی- می پردازد. این دانش سعی در درک ارزش ها و زیبایی های طبیعت و سرزمین ها و تفاوت ها و قابلیت های محیط دارد تا در قالب طرح و نگرشی نو، راهکارهای استفاده بهینه از آن و چگونگی تجدید حیات محیط را در مقیاس خرد و کلان جستجو کند.
این تخصص یک تخصص بین رشته ای است که ریاضیات، علوم، مهندسی، هنر، تکنولوژی، علوم اجتماعی، سیاست و فلسفه را شامل می شود. فعالیت یک معمار منظر می تواند از طراحی پارک ملی تا طراحی فضای باز برای شرکت های تجاری بزرگ، از طراحی یک محوطه مسکونی تا طراحی زیرساخت های شهری و مدیریت زمین های بکر و احیاء اراضی مخدوش شده مثل معادن یا محوطه های دفن زباله را در برگیرد. معمار منظر بر روی انواع ساختارها و فضاهای بیرونی اعم از کوچک و بزرگ، روستایی و شهری با مصالح نرم و سخت و مسائل هیدرولوژیکی و اکولوژیکی متفاوت فعالیت می کند.

 


ادامه مطلب
[ شنبه 8 بهمن 1390برچسب:, ] [ 16:11 ] [ parviz zendavani ]

 

[ شنبه 8 بهمن 1390برچسب:, ] [ 16:11 ] [ parviz zendavani ]

موضوع ايجاد فضاهاي سبز عمودي ديرزماني است كه مورد توجه مهندسان طراحي منظر قرار گرفته است.
بلندمرتبه‌ها و ساختمان‌هاي متراكم با قامتي برافراشته در خيابان‌هايي تنگ، علاوه بر درختان خسته و خميده، بر گلدان‌هاي رنگ و رو رفته در پشت پنجره‌هاي دود گرفته شهرمان نيز سايه انداخته اند.
خاطرات رنگ‌ و طراوت شمعداني‌هاي بالكن‌ها، پنجره‌ها و حياط خانه‌هاي‌مان در هزار توي خاكستري ديوارهاي بلند و بتني آپارتمان‌ها و بلندمرتبه‌ها گم شده‌اند. خانه‌ها ديگر آن بالكن‌ها، حياط هاي پر درخت و رديف گلدان‌هاي چيده بر لب حوض را فراموش كرده‌اند.
در اين ميان اما، بارها از پويايي، از شادابي،از دردهاي پنهان و پيداي شهرمان گفته‌ايم و بقاي آن را در گرو وجود اصول معين و مشخص شهرنشيني معرفي كرده‌ايم.
شايد مهم‌ترين اين اصول ايجاد و گسترش فضاي سبز مناسب باشد و اهميت آن به اندازه‌اي است كه مي‌توان مشخصه اصلي يك شهر سالم و پرنشاط را گستردگي و توسعه فضاي سبز در آن شهر دانست

شهرنشيني و تشديد روند مهاجرت به شهرها، انبوهي از جمعيت‌هاي انساني را در محيط‌هاي محدودي، متراكم و ساكن كرده است. اين وضعيت شرايط را به گونه‌اي در آورده است كه جز با حفظ و توسعه فضاي سبز متناسب با ميزان توسعه جمعيت شهر، زيستن براي مردم ساكن شهرها، امكان‌پذير نيست.
از ميان رفتن باغات و فضاي سبز طبيعي در شهرها به منظور احداث فضاهاي مسكوني علاوه بر كاهش فضاي سبز شهر، موجب افزايش سطح زير پوشش محله‌هاي مسكوني و كمبود زمين براي ايجاد فضاهاي افقي شده است.
توسعه فيزيكي شهر در سطح افقي و ايجاد محدوديت از نظر فضاهاي باز در سطح زمين، بلندمرتبه‌ها را بيش از پيش در اولويت برنامه‌هاي ساخت‌وساز شهري قرار مي دهد.
اين بلندمرتبه‌ها هر چند، خود بر فضاي سبز موجود در سطح زمين سايه افكنده‌اند اما مي توانند در تقويت و اعتلاي محيط زيست شهري نقش مهمي را ايفا ‌كنند.
موضوع ايجاد فضاهاي سبز عمودي در دنيا ديرزماني است كه مورد توجه كارشناسان و مهندسان طراحي منظر قرار گرفته است. اين كار در ايران براي نخستين بار در اصفهان شكل گرفت، حال آنكه فعاليت هاي انجام شده به شكل محدود و در اندازه طرح‌ها و پروژه‌هاي ناتمام باقي ماند. طي دهه 1370، موضوع فضاهاي سبز عمودي در سياست هاي شهرسازي غلامحسين كرباسچي (شهردار وقت تهران) مطرح شد و در مدت زمان كوتاهي نه تنها ديوارهاي تهران و اطراف بزرگراه ها سبز شدند بلكه گلدان هاي سبز، ساختمان هاي اداري متعلق به شهرداري تهران را آراستند .
در پي اين موضوع فعاليت‌هايي در برخي سازمان‌ها و ادارات وابسته به شهرداري انجام شد به نحوي كه هنوز هم آثاري از آن را مي‌توان در سازمان پارك‌ها و فضاي سبز تهران مشاهده كرد. اما از آنجا كه برنامه‌هاي اجرايي در شهرها هيچ گاه از زيرساخت‌هاي بنيادي و برنامه‌ريزي‌هاي اساسي برخوردار نبوده‌اند، اين طرح نيز مانند بسياري از طرح‌هاي ديگر با تغيير مديريت مسكوت و عقيم ماند و پس از آن هيچ فعاليت چشمگيري در راستاي ادامه پروژه ايجاد فضاي سبز عمودي در تهران مجال بروز پيدا نكرد.
دكتر «امير منصوري»، استاد دانشگاه و صاحب‌نظر در حوزه شهري از كارشناساني است كه ضمن اشاره به مفهوم فضاي سبز عمودي مي‌گويد: «كمبود زمين از يك سو و رشد بدنه‌ها و ارتفاع شهر از ديگر سو، زمينه‌ساز احساس نياز به طبيعت در شهر و شهروندان شد. ساكنان شهرهاي بزرگ در پاسخ به اين نياز علاوه بر فضاهاي سبز افقي، فضاهاي عمودي را نيز به عنوان راه حل مناسب انتخاب كردند.»
برخي كارشناسان اعتقاد دارند كه فضاهاي سبز عمودي غير از نقش بهبود سيما و منظر شهري و همچنين رنگ بخشي بر سيماي خاكستري شهر داراي تاثيرات ديگري از جمله كاهش آلودگي هوا و آلودگي صوتي هستند. منصوري اما نظر ديگري دارد و معتقد است، نقش بيولوژيكي اين عناصر چندان مهم و در خور توجه نيست و آنچه كه اهميت دارد بعد انساني و تاثيرات رواني آن است.
به گفته منصوري ، «در شهرهايي كه مردمانش طبيعت را به دليل زندگي پرمشغله و گراني زمين و مسكن و سكونت در آپارتمان‌هاي تنگ و كوچك فراموش كرده‌اند، پرداختن به چنين موضوعي و گسترش آن در تلطيف روحيه و ايجاد آرامش رواني آنها تاثير به‌سزايي دارد.»
از ديدگاه اين استاد دانشگاه تهران ،تنها راه حل در جهت به خاطر آوردن طبيعت فقط ايجاد ساختمان‌هايي با حياط‌هاي بزرگ و پردرخت نظير آنچه در خانه‌هاي قديمي ايران وجود داشته نيست، بلكه گسترش فضاي سبز در هر جهت (چه عمودي و چه افقي) امكان بازگشت خاطرات گم‌شده مردم از طبيعت را فراهم مي‌سازد.
مهندس «محسن زارع»، كارشناس واحد طراحي سازمان پارك‌ها و فضاي سبز مشهد، نيز از كارشناساني است كه اعتقاد دارد، ايراني هميشه داراي طبعي هنرمندانه است و ايران از ديرباز خاستگاه بسياري از هنرها از جمله هنر باغ‌سازي به ويژه منظرسازي بوده است. هنوز هم در دنيا هنر ساختن و ايجاد باغ ايراني به عنوان نمونه‌اي منحصربه‌فرد و پيش‌گام در جهت توسعه فضاي سبز مطرح مي‌شود.
زارع همچنين مي‌گويد: «اگر بسياري از طرح‌هاي موجود براي ايجاد فضاهاي سز عمودي عقيم مانده‌اند به دليل اين است كه مفهوم معماري سبز هنوز در فرهنگ مردم ما وارد نشده و تعريف خاصي ندارد. همچنين مشكلات موجود براي ايجاد فضاهاي سبز افقي فرصت پرداختن به موضوع فضاي سبز عمودي را از مسئولان و طراحان شهري گرفته است.»
بي‌اهميتي و بي‌توجهي به اين موضوع در حالي در كشور ما مطرح مي‌شود كه به گفته زارع كشورهاي اروپايي داراي رشته تحصيلي در دانشگاه‌هاي خود براي اين موضوع هستند.
در اين ميان اما نبايد از نظر دور داشت كه بسياري از طرح‌ها و برنامه‌هاي موجود زماني تحقق عيني مي‌يابند كه با مشاركت مردم همراه باشند.
منصوري در پاسخ به اينكه چگونه مي‌توان مردم را به ايجاد فضاي سبز عمودي در محل سكونت خود تشويق كرد مي‌گويد: «شايد بهترين راه اين باشد كه قبل از انجام هر برنامه‌اي و يا پروژه‌اي خاص در جهت تحقق آن فرهنگ‌سازي‌هاي مناسب انجام شود. اين موضوع زماني تحقق مي‌يابد كه مسئولان و مديران امور شهرها خود از متوليان اصلي اجراي چنين پروژه‌هايي محسوب ‌شوند.»
چنانكه منصوري مي‌گويد: «گاهي به صورت جسته‌گريخته در برخي بزرگراه‌ها و گذرگاه‌ها طرح‌هايي براي ايجاد فضاي سبز عمودي اجرا شده است. اما اين فعاليت‌ها ناكافي هستند. در مرحله نخست راه‌حلي اساسي براي بردن فضاي سبز از سطح زمين به سطوح بالاتر در شهرها انتخاب و استفاده از ساختمان‌هاي عمومي شهر كه ديد بهتري نسبت به بقيه دارند، است.»
به گفته منصوري اگر معماري و فضاي سبز با يكديگر تلفيق شوند و طراحان منظر در پروژه‌هاي خود به ويژه درباره فضاهاي عمومي به اين موضوع توجه ويژه داشته باشند مي‌توان رغبت عمومي براي گسترش اين فضاها را در شهروندان تقويت كرد.
زارع نيز عقيده دارد تغيير ديدگاه مردم و مسئولان درباره فضاي سبز يكي از اساسي‌ترين راه‌حل‌هاي موجود است.
وي در اين باره مي‌گويد: «تا زماني كه تصور مردم ما از فضاي سبز يك مشت چمن، تعدادي گل و چند درخت باشد نمي‌توان اميدوار بود كه فضاهاي سبز عمودي به شكل گسترده در سطح شهر نمايان شوند.»
 

به گفته زارع علاوه بر فرهنگ‌سازي و تغيير ديدگاه مردم و مسئولان، جلوگيري از برخوردهاي سليقه‌اي و تدوين قوانين و ضوابط ويژه مي‌تواند كاربرد عمودي فضاي سبز را در شهرها بسط و گسترش دهد.

                      منبع: پايگاه اطلاع‌رساني شهرسازي و معماري، ليلا صادق پور

 

[ شنبه 8 بهمن 1390برچسب:, ] [ 16:11 ] [ parviz zendavani ]

کاربرد گیاهان در معماری را می توان به چهار دسته تقسیم کرد:

۱.عناصر معماری

۲.تقسیم فضا

۳.ایجاد حفاظ

۴.کنترل و ایجاد محوطه های خصوصی

 

۱.عناصر معماری

یک معمار برای ایجاد حفاظ از سرما و گرما و مکانی امن،از چوب و فراورده های چوبی ،اجر ،سیمان و فلز استفاده میکند و او به این ترتیب مسیر و حرکت افراد را نیز هدایت کرده و فضای مورد پسند را نمایان می سازد.طراح باغ برای ایفای همین منظور از گیاهان استفاده میکند.
گیاهانی که ارتفاع انها یک متر یا کوتاه تر است کنترل فیزیکی برای افراد بالغ نبوده  بلکه تاثیر روانی در این کنترل دارند کشت توده متراکم گیاهی از ۲متر به بالا حرکت وضعی و دامنه دید را کنترل میکند.

۲.تقسیم فضا

موانع گیاهی را به عنوان پرچین برای جدا کرد ن دو قطعه زمین و همچنین برای تقسیم فضایی بزرگ مثل پارک های شهری نیز بکار می برند .توده های گیاهی که در حاشیه پیاده روها کاشته می شوند حرکت عابرین پیاده را کنترل و به طرف مقصدی معین هدایت کرده و مانع عبور عابرین بر چمن ها می شود .گیاهانی که در اطراف و داخل پارک ها کشت می شوند عابر پیاده را هدایت کرده و ماشین ها را مخفی می کند و در ضمن در روز های گرم تابستان سایبان مناسبی برای وسایل نقلیه و عابرین پیاده می باشند .

۳.ایجاد حفاظ

درختان و درختچه هایی که شاخ و برگ انبوه دارند اگر خیلی نزدیک به هم کاشته شوند بعد از مدتی به دیواره ای سبز تبدیل می گردند، با فرم دادن به بستر کاشت چنین گیاهانی محیط های محفوظ در فضای باز ایجاد می گردد .

۴.کنترل و ایجاد محوطه خصوصی

اگر چه پرچین ها و دیواره های کوتاه نیز برای ایجاد فضای محفوظ و خصوصی بکار میرود ولی پرچین های گیاهی لطافت و زیبایی بیشتر داشته و تنوع رنگ برگ،گل و میوه انان در فصول مختلف سال نیز جالب توجه است .تراکم و ضخامت و ارتفاع دیواره های گیاهی را از طریق انتخاب گیاه یا هرس دقیق مشخص می کنند گاهی از گیاهان برای کنترل دید و پوشاندن مناظر نازیبا استفاده می کنند .

 

[ شنبه 8 بهمن 1390برچسب:, ] [ 16:11 ] [ parviz zendavani ]

چكيده
امروزه با گذشت زمان و به وجود آمدن تغييرات نامطلوب، نظم و اصالت بسياري از باغهاي تاريخي رو به نابودي است. بسياري از گونه‌هاي گياهي بدون توجه به اقليم و شرايط آب و هوايي درجاي نادرست كاشته شده‌اند و يا در بسياري از موارد، نظام هندسي كلي باغ در اثر بي‌توجهي و تغييرات نامناسب صورت گرفته، از ميان رفته است.
به طور كلي در خصوص گونه‌هاي گياهي موجود در باغهاي ايراني اطلاعات كمي موجود است و به اهميت موضوع آنطور كه بايد پرداخته نشده است. شناسايي گونه‌هاي گياهي و نيازهاي محيطي هرگياه، خصوصاً گونه‌هاي نادر قديمي كه بسياري از آنها در معرض خطر نابودي قراردارند، يكي از مهمترين اموري است كه بايد مورد توجه قرارگيرد، تا گونه‌هاي قديمي وبا ارزش از خطر زوال و نابودي حفظ شوند و از ورود گياهان جديد كه هيچ تناسبي با بافت تاريخي ، فرهنگي يك باغ ايراني ندارند، جلوگيري شود.
هدف اين مقاله بازشناسي گونه‌‌هاي درختان باغ ايراني به منظور ارتقاء سطح دانسته‌ها در خصوص درختان موجود در يك باغ تاريخي و اهميت آنها است. همچنين شناسايي خواص درختان باغ ايراني و مكان مناسب كاشت آنها با توجه به کارایی هر درخت در آن مکان و نيز نماد شناسي آن در باغ ايراني مورد توجه قرار مي گيرد.
در اين مطالعه ابتدا به بررسي كلي نظام كاشت در باغ ايراني به لحاظ كابري، زيبايي، نمادين پرداخته و سپس جدولي براي ساماندهي اطلاعات تحقيق در مورد نظام كاشت درختان باغ ايراني ارائه می شود.
 

 


ادامه مطلب
[ شنبه 8 بهمن 1390برچسب:, ] [ 16:11 ] [ parviz zendavani ]

برای بررسی نقش مردم در طراحی پارک ها بهترین منبع آیین نامه هایی است که توسط شهرداری ها و شوراهای شهر تهیه می شوند. در اینجا به اختصار به بیان ضوابط مطرح شده از طرف انجمن منظر پایدار و راهنمایی طراحی پارک منتشر شده توسط دپارتمان پارک ها شهر ساکرامنتو می پردازیم به عنوان نمونه ای برای راهنمایی معماران منظر و نیز دست اندرکاران تهیه آیین نامه ها.
طراحی، اجرا و نگهداری منظر در تعادل با طبیعت و حفظ محیط بدون مصالحه به نسل های آینده با اجرای روش های منظر پایدار استاندارد ها و راهنماها ممکن می شود.


ادامه مطلب
[ شنبه 8 بهمن 1390برچسب:, ] [ 16:11 ] [ parviz zendavani ]

چکیده:
در کشور ایران اقلیمهای متفاوتی وجود دارد، بنابراین تنوع گیاهان دارویی آن نیز زیاد است. بکارگیری این گونه ها در فضای سبز تنوع گونه ها و اکوتیپ ها (از نظر رنگ، فرم، اندازه و سازگاری) را دو چندان می کند و ضریب اطمینان موفقیت طرح و انعطاف طراحی بیشتر می شود. وجود گیاهان دارویی در فضای سبز نشانه ای از توانایی اقلیمی و احوال فرهنگی منطقه است. با توجه به اینکه برای رسیدن به استانداردهای بین المللی فضای سبز سرانه، به فضای سبزی با چند برابر سطح موجود نیازمندیم، سطح فضای سبز لازم چند برابر خواهد بود و با وارد کردن گیاهان دارویی در فهرست گیاهان مناسب برای فضای سبز جامعه گیاهان دارویی گسترش قابل توجهی پیدا می کند. با کشت گیاهان دارویی در فضای سبز بخشی از هزینه های ریالی قابل بازیافت است و با توجه به نزدیکی این مکانها به مراکز صنعتی و تجاری هزینه حمل و نقل نیز کاهش می یابد. کاشت گیاهان دارویی در فضای سبز امکان آشنایی و افزایش آگاهیهای اجتماعی، نسبت به گیاهان دارویی را فراهم می کند. اختصاص فضای سبز محیطهای آموزشی به کشت گیاهان دارویی، زمینه برای تحقیق در جنبه های مختلف گیاهان دارویی را ممکن می سازد و سازگاری این گونه ها را معلوم می کند. یکی از راههای بسیار مؤثر در کنترل فرسایش خاک، بر جای گذاشتن بقایای گیاهان دارویی قبل از آیش است. بنابراین گیاهان دارویی در ارائه خدمات بوم شناختی نیز بسیار توانمند هستند. برخی گیاهان دارویی دارای حدود تحمل نسبتاً خوبی به شوری، خشکی، قلیایی بودن خاک، تشعشع شدید خورشید، شرایط ماندابی، هرس شدید و …هستند.

 


ادامه مطلب
[ شنبه 8 بهمن 1390برچسب:, ] [ 16:11 ] [ parviz zendavani ]

رنگ در بیان حالت یک مکان بسیار موثر است. برگهایی که به رنگ سبز روشن هستند، فضا را با روح و شادتر می‌سازند، از این جهت محیط و منظرهای بهاری، که رنگ روشنتری دارند، زنده‌تر به نظر می‌رسند. رنگهای روشن شادتر و رنگهای تیره‌تر غم‌انگیزند. رنگ در گیاهان از رنگ گلها، میوه، برگ، پوست و شاخه‌ها حاصل می‌شود.


 


ادامه مطلب
[ شنبه 8 بهمن 1390برچسب:, ] [ 16:11 ] [ parviz zendavani ]



 

 


ادامه مطلب
[ شنبه 8 بهمن 1390برچسب:, ] [ 16:11 ] [ parviz zendavani ]
.: Weblog Themes By SibTheme :.

درباره وبلاگ

به وبلاگ دانشجویان فضای سبز دانشگاه تهران خوش آمدید
امکانات وب
ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 2
بازدید ماه : 66
بازدید کل : 135451
تعداد مطالب : 77
تعداد نظرات : 1
تعداد آنلاین : 1

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وبلاگ:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید