فضای سبز
 
قالب وبلاگ
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان فضای سبز و آدرس utlandscape.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





 برای دانلود از لینک زیر استفاده کنید:

s3.picofile.com/file/7554136234/%D8%A8%D8%A7%D8%BA_%D9%87%D8%A7%DB%8C_%D8%B4%D9%87%D8%B1%DB%8C.pdf.html

[ دو شنبه 22 آبان 1391برچسب:باغ های شهری, ] [ 22:2 ] [ parviz zendavani ]

 پله در فضای سبز

وسیله ارتباطی بین دو سطح مختلف را پله می نامند.پله ، واحدی است مشخص با مقیاس انسانی ( قدم باریک انسان ) که با تکرار این واحد ، ارتباط بین ارتفاعات مختلف برقرار می شود.

در تجربه عملی به این نتیجه رسیده اند که طول قدم باریک یک انسان در سطح مسطح حدود 62 تا 64 سانتی متر می باشد. یعنی اگر روی سطح افقی حرکت نمائیم ، هر دفعه که قدم بر می داریم ، می توانیم به اندازه 62 تا 64 سانتی متر پیشروی کنیم.
ولی برای بالا رفتن از یک پله ، مجبوریم پا را تقریبا به اندازه ارتفاع یک پله به طور عمودی بلند کنیم و چون این مقدار ، جزء پیشروی محسوب نمی شود. بنابراین می توان گفت :
62 تا 64 سانتی متر مساوی است با مقداری که پا به طور عمودی بلند می شود بعلاوه ارتفاع پله بعلاوه کف پا . در نتیجه فمول تجربی پله ها بصورت زیر خواهد بود: ۶۲ تا ۶۴ سانتی متر=+۲

با توجه به این که میزان تغییرات ارتفاع هر پله بین 12 تا 30 سانتی متر است و با در نظر گرفتن فرمول فوق ، جدول زیر چنین بدست می آید.

موارد استعمال
زاویه پله با تقریب
طول یا کف پله(cm)
ارتفاع هر پله(cm)
پله های پارک ها ،خیابان
نمایشگاهها ، تفریح گاهها
و به طور کلی در فضای باز
17 – 17.5
20 – 19
22 - 21
40 – 38
38 – 36
36 - 34
12
13
14

چند تذکر
اگر ارتفاع پله با کف پله ، نسبت مستقیم داشته باشد ، یعنی با ازدیاد یا کم شدن یکی ، دیگری زیاد و کم می شود ( با در نظر گرفتن قدم معمولی 64 سانتی متر ) دو حالت پیش می آید:
1- اگر با ازدیاد ارتفاع پله ، کف پله زیاد شود ، در این صورت شخصی که پله را صعود یا نزول می کند ، مجبور است روی کف پله مقداری راه برود.
2- اگر با کم شدن ارتفاع پله ، کف پله کاهش پیدا کند ، در موقع بالا رفتن ، پای شخص به پله بعدی برخورد خواهد کرد و در موقع پایین آمدن چون کف پله کاهش پیدا کرده ، امکان لغزیدن هست.

[ شنبه 20 آبان 1391برچسب:پله ,پله در فضای سبز,فضای سبز, ] [ 19:47 ] [ parviz zendavani ]


 
 
 
 
 
گیاه پامپا نقره ای
از گیاهان تیره گندمیان است كه برگهای نوار شكل بلندی داشته و مانند نوارهای پهن از اطراف آن بسمت زمین آویخته است.
این گیاه مخصوص نقاط گرم و خشك است و گویا موطن اصلی آن نیوزلاند باشد .


این برگها تشكیل تودة انبوهی را میدهد كه بلندی آن به 5/1 تا 2 متر میرسد . از میان بوته خوشه های بلند بصورت پرهای سبك و ابریشم مانند به رنگ نقره ای بیرون میآید .


بعلت بزرگی بوته پامپا ، از آن برای تك كاری روی چمن باغات و یا كنار استخر و نهرها میتوان استفاده كرد . 
خوشه های خشك آن برای تهیه دسته گلهای خشك مصرف میشود .


در هرنوع خاكی رشد می كند . 


در اصطلاح باغبانی به آن علف پامپا نقره ای می گویند . 


تكثیر :

زیاد كردن این گیاه به روش تقسیم ریشه صورت میگیرد .
 


 
 
 
 
 
 
 
 
 
منبع:aliparzivand.mihanblog.com
 

 

[ پنج شنبه 18 آبان 1391برچسب:پامپا , Gynerium argenteum, ] [ 22:50 ] [ parviz zendavani ]

 بطور کلی می توان اصول زیر را برای طراحی کاشت در محوطه سازی درنظر گرفت:

1- اصل گزینش و نوع فضای سبز
اولین گام برای جهت دادن تفکر یک طراح برای ایجاد یک محوطه کاربری آن محیط است . اینکه طراح بداند از کدام سبک و نوع باغسازی تبعیت خواهد کرد و این سبک را نیز باید بر اساس یک دلیل منطقی که می تواند عملکرد محوطه ، اقلیم منطقه، فرهنگ و... باشد ؛ انتخاب نماید . به عنوان مثال طراح برای محوطه یک ساختمان اداری سبک رسمی (formal) و برای یک مهد کودک سبک ( informal )را انتخاب کرده و بر اساس آن نوع باغسازی را انتخاب می نماید.
2- اصل انتخاب بهترین مقیاس گیاهان
گیاهان را از لحاظ حداکثر رشد به چند دسته تقسیم می کنند . درختان بلند ، درختان متوسط ، درختان کوتاه ، درختچه ها ،پیچ ها ، گلها و گیاهان پوششی . اینکه با درنظر گرفتن سن بلوغ گیاه ، چقدر از سطح زمین فاصله خواهد گرفت ارتفاع نهایی رشد گیاه مشخص می شود. با شیوه هایی مانند هرس و کنترل ابیاری و کود دهی می توان این حداکثر رشد را تغییر داد. با درنظر گرفتن اینکه نهال 1 متری کاشته شده در سالهای آینده درختی تنومند خواهد شد باید گیاهان را انتخاب و جا گذاری نمود .
3- اصل تعریف غالبیت در طرح با تغییر نسبت مقیاس کشت به مقیاس معماری
گاه هدف ما از طراحی خرد و کوچک جلوه دادن ساختمانها و تاکید بر طبیعت است که اکثرا در سبکهای غیر رسمی و طبیعت گرا بکار می رود . و گاه احتیاج داریم بر ساختمان و بنای معماری تاکید کنیم و طبیعت را در برابر آن خرد و ناچیز جلوه دهیم که در محوطه بناهای تاریخی وآرامگاههای مقدس به چنین عملی احتیاج داریم .به عنوان مثال می توان در محوطه سازی یک شهرک مسکونی کاشت درختان بلند و گیاهکاری متراکم و نسبت زیاد فضای سبز نسبت به سطح زیربنای ساختمانها می تواند محیط خشک و سرد یک شهرک بتنی را به محوطه ای سر سبز و زیبا تبدیل نماید بر قیمت خانه های مجتمع بیفزاید وباعث آرامش و شادابی ساکنین شود . ولی همین عملکرد یعنی ایجاد یک فضای سبز پر دارو درخت و متراکم در کنار یک اثر باستانی مانند برج آزادی تا کید بر ساختمان را از بین برده و در نگاه اول دید را به خود متوجه می سازدو جلوه اثر را می زداید. از سوی دیگر برج در کنار یک گیاه بسیار کوتاه مانند چمن بلند تر و با ابهت تر جلوه میکند تا در کنار یک درخت چنار بلند قامت .بنابر این انتخاب مقیاس طولی و عرضی و ارتفاعی فضای سبز هوش و ذکاوت طراح را می طلبد که اقلیم و کاربرد و فرهنگ جامعه را بشناسد و درست تصمیم گیری نماید.
4-اصل بزرگنمایی فضا با بهره گیری از فنون طراحی کاشت
بزرگنمایی فضا را از طرق مختلفی می توان انجام داد .
- از طریق قرار دادن درختان بلند در پس زمینه ، درختان متوسط قامت در میان زمینه و درختچه ها و گلها وگیاهان پوششی در پیش زمینه
-از طریق قراردادن درختان با بافت نرم و سبک در پس زمینه و درختان متوسط بافت در میان زمینه و درختان بابافت خشن در پیش زمینه
- قرار دادن رنگهای گرم در پیش زمینه و رنگهای سرد در پس زمینه
5- اصل انطباق نیازهای گیاهان با شرایط محیطی
در صورتی که این اصل رعایت نشود هزینه نگهداری به طور سر سام اوری بالا خواهد رفت و با این وجود نتیجه مطلوب بدست نخواهد آمد.
6- اصل زمینه سازی طرح با عناصر موجود درمحیط
باید افق دید بیننده از همه جهات بررسی شود و آنچه در زمینه و انتهای دید او قرار می گیرد ازنظر طراح دور نماند . مثلا اگر انتهای طرح یک کوه در پس زمینه وجود دارد عناصر باید بر آن تاکید کنند تا دید به سوی کوه جلب شود و اگر ساختمانهای با جلوه بد در پس زمینه است گیاهان باید نظر بیننده را به سوی دیگر متوجه کنند یا منظر زشت را حتی المقدوربپوشانند.
7- تعریف ارتفاع گیاهان و محل یابی کاشت آنان بر اساس نوع محیط
مثلا درختان بلند مزاحم سیمهای برق نشوند و یا جلوی پنجره ها را نپوشانند و مانع وود نور نشوند . یا بر درخت دیگر سایه نیاندازند .ومانع رشد درختان کوتاهتر نشوند.
از دیگر اصولی که می توان بطور گذرا به آنان اشاره کرد:
- طراحی معابر و ایجاد سادگی و زیبایی و کارایی در محل های عبور
- بکار گیری درختچه هایی که جاذب حشرات نیستند در کنار پنجره ها
- تنظیم طرح کاشت با توجه به دید کاربر از سمت پنجره ها ، درب ورود و یا از جانب خیابان
- بهره گیری از خزاندارها به عنوان پس زمینه
- بزرگنمایی ساختمانهای کوچک در پارکها
- عدم تداخل محیط موثر درختان با یکدیگر
- بهره گیری از خطوط شاخه های درختان
- توجه به منظره چهار فصل محوطه
- تغییر گیاهان پوششی در مناطق مختلف محوطه برای تعریف فضاها
 
[ پنج شنبه 18 آبان 1391برچسب:طراحی کاشت,طراحی محوطه,فضای سبز, ] [ 22:47 ] [ parviz zendavani ]

شهر یک اثر هنری بزرگ است که آفرینندگانی به وسعت خود و به تعداد جمعیتش دارد «هدف غایی یک شهر ایجاد محیطی خلاق و پرورنده برای مردمی است که در آن زندگی می کنند» چنین محیطی با گوناگونی بسیار، آزادی انتخاب به افراد می دهد و زمینه خلاقیت را فراهم می آورد، فضای شهر حداکثر ارتباط را با مردم و زیستگاه پیرامونشان برقرار می سازد و تنها یک وسیله برای در اختیار گذاردن تمام این ها دردست دارد: امکانات مناسب شهری در فضای میان ساختمانها و بناها، عناصر مکملی نیاز است تا زندگی شهری را سامان بخشد، تجهیزاتی که همچون اثاث یک خانه، امکان زندگی را در فضای محصور میان سنگ و بتن و شیشه فراهم آورد. این اجزاء، جریان حرکت، سکون، تفریح و اضطراب را در شهر تنظیم می کنند و به آن روح می بخشند. اثاثه، تجهیزات یا مبلمان شهری، خیابانی یا فضای باز اصطلاحات رایج این تسهیلات و امکانات هستند. این تسهیلات در انگلستان بیشتر به «مبلمان خیابانی» و در امریکا به «مبلمان همگانی» با «مبلمان فضای باز» معروف هستند. « اثاثه، جمع اثاث به معنای وسایل و لوازم زندگی است. تجهیزات، جمع تجهیز، در مفهوم آراستن و بسیج کردن و بیشتر به وسایل و ساز و برگ نظامی اطلاق می شود. مبلمان واژه فرانسوی به معنای مجموعه اثاثه و دکوراسیون یک محل است.»رایج ترین ترکیب فوق «مبلمان شهری» است که می تواند دربردارنده مفاهیم ضمنی نیز باشد. دامنه مفهومی و کاربردی این واژه بسیار گسترده است. مبلمان شهری به مجموعه وسیعی از وسایل، اشیاء، دستگاهها، نمادها، خرده بناها، فضاها و عناصری گفته می شود که چون در شهر و خیابان و در کل در فضای باز نصب شده اند و استفاده عمومی دارند، به این اصطلاح معروف شده اند.


ادامه مطلب
[ سه شنبه 17 آبان 1391برچسب:مبلمان پارکی,فضا سازی, ] [ 14:12 ] [ saeed arab ]

 


 
کلرودندروم یا گیاه بخت اگرچه نامی عجیب و غریب دارد ولی گیاهی است همیشه سبز که در گل‌فروشی‌ها به راحتی یافت می‌شود. ارتفاع این گیاه در هوای آزاد حتی به 5/4 متر هم می‌رسد. این گیاه گل‌هایی سفید می‌دهد که گلبرگ‌هایی به رنگ قرمز از میان آنها بیرون زده است. گل‌ها در فصل بهار، به‌صورت دسته‌ای در انتهای شاخه‌ها ظاهر شده و تا آخر تابستان خودنمایی می‌کنند. این گیاه را در بهار و تابستان می‌توان در خارج از اتاق نیز نگهداری کرد ولی در هوای خیلی سرد به برگ‌ها و ساقه‌های آن لطمه وارد شده و باعث پوسیدگی آنها می‌شود.
 
 
 
این گیاه در زمستان رشد کندی داشته و آب کمی هم نیاز دارد. کلرو دندروم نسبت به مواد براق‌کننده حساس است. نام این گیاه به یونانی درخت بخت یا درخت قسمت ترجمه می‌شود.  
 
 
 
 
 
 
 
نام رایج: کلرو دندروم 

 

 
 
 
 
نام انگلیسی: Bleeding heart vine
نام علمی: Clerodendrum Thomsonae

 
 
 
در بهار و تابستان در خانه هفته‌ای دو بار برگ‌های آن را غبارپاشی کنید. همچنین جهت تأمین رطوبت پایدار به زیرگلدانی حاوی سنگریزه، آب اضافه کنید و دقت کنید که ته گلدان با آب در ارتباط نباشد.
  
 
 
 
 
 
شرایط آب و هوایی:
نور: این گیاه به نور کامل احتیاج دارد و آفتاب را به راحتی تحمل می‌کند؛پس هم در داخل خانه پرنور و هم در خارج از خانه (در هوای مناسب) قابل نگهداری است. دما: از بهار تا پاییز درجه حرارت را در حدود 20 درجه ثابت نگه دارید ولی از پاییز تا بهار آینده درجه حرارت 15 برای گیاه کافی است. آب: از اواسط بهار تا اواخر تابستان هفته‌ای 2 بار گیاه را آبیاری کنید. از اواخر تابستان تا اول زمستان هفته‌ای یک‌بار کافی است. در زمستان هم تنها هنگام خشک‌شدن سطح خاک گیاه را آبیاری کنید.


رطوبت:
این گیاه به رطوبت شدید احتیاج دارد. شرایط رطوبتی گلخانه برای این گیاه ایده ال است. در بهار و تابستان در خانه هفته‌ای دو بار برگ‌های آن را غبارپاشی کنید. همچنین جهت تأمین رطوبت پایدار به زیرگلدانی حاوی سنگریزه، آب اضافه کنید و دقت کنید که ته گلدان با آب در ارتباط نباشد.


تغذیه و پرورش: خاک: خاک موردنیاز این گیاه مخلوط لوم و شن است. برای تقویت خاک نیز از مواد غذایی مصنوعی مایع یا جامد محلول در آب به‌صورت هفته‌ای یک‌بار و طبق دستور کارخانه سازنده، استفاده کنید. تغذیه کمکی در فصل زمستان لزومی ندارد.


تکثیر: ریشه‌دارکردن قلمه ساقه در تابستان


تشخیص و درمان:


علامت: زیادشدن شاخ و برگ و ظاهرنشدن گل‌ها ممکن است به 2علت باشد: نور کافی نیست. گیاه نیاز به تغذیه مصنوعی دارد


اقدامات لازم برای درمان: انتقال به محل پر نورتر


تغذیه‌کردن گیاه طبق دستور فوق علامت: سیاه‌شدن برگ‌ها، بی‌رنگ و شفاف‌شدن گل‌ها. علت ممکن است استفاده از براق‌کننده‌های شیمیایی؛ خم‌شدن برگ‌ها و ساقه‌ها در بهار و تابستان خشک‌بودن هوا و تشنه‌بودن گیاه باشد.


اقدامات لازم برای درمان: گلدان را به مدت 15 دقیقه درون سطل یا تشت پر از آب گذاشته سپس خارج کنید. آبیاری را با آب بدون املاح و ولرم انجام دهید.
 
این گیاه را در بهار و تابستان می‌توان در خارج از اتاق نیز نگهداری کرد ولی در هوای خیلی سرد به برگ‌ها و ساقه‌های آن لطمه وارد شده و باعث پوسیدگی آنها می‌شود.



 

 

 

علامت: ظاهرشدن تار عنکبوت در زیر برگ‌ها که دلیل آن کنه ریز قرمز است.


اقدامات لازم برای درمان: با پارچه یا اسفنج مرطوب سطح زیرین برگ‌ها را تمیز کرده یا هر 2 هفته یک‌بار با سم کنه‌کش، سمپاشی کنید؛ در ضمن تأمین رطوبت در کاهش آفت موثر است. علامت: ظاهرنشدن گل‌ها در بهار و تابستان که دلیل آن نگاه داشتن گیاه در زمستان در هوای گرم است. ریزبودن برگ‌های گیاه و ظاهرنشدن گل‌ها. دلیل آن کمبود عناصر غذایی در فصل رشد است


اقدامات لازم برای درمان:
گیاه را تغذیه کنید. علامت: پوسیدن برگ‌ها در زمستان. دلیل آبیاری بیش از حد است.


اقدامات لازم برای درمان:
در فاصله بین2 آبیاری اجازه دهید سطح خاک خشک شود؛ سپس آبیاری کنید. علامت: پروازکردن حشرات ریز اطراف گلدان.


اقدامات لازم برای درمان: سم‌پاشی با سم حشره‌کش هفته‌ای یک‌بار تا علائم برطرف شود. علامت: ظاهرشدن زخم‌های سفید پنبه‌ای‌شکل روی برگ‌ها و قاعده آنها که دلیل آن حشره آفت است.


اقدامات لازم برای درمان: گیاه را با سم حشره‌کش نفوذی، طبق دستور سمپاشی کنید.


 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
نکته: در اواخر زمستان با قطع نوک شاخه‌ها، علاوه بر پاکوتاه‌کردن گیاه، به جوانه‌های جانبی اجازه رشد دهید تا بوته حالت پرپشت و توپی به خود بگیرد. 

 

 





 

منبع:
aliparzivand.mihanblog.com

[ شنبه 6 آبان 1391برچسب:گل بخت,کلرو دندروم ,leeding heart vine, ] [ 17:38 ] [ parviz zendavani ]

 هرس شکل دهی ( توپیاری topiary)

شکل سازی یکی از هنرهای باستانی است که ریشه در اقوام کهن خصوصا ایتالیا دارد و باغهایی را تربیت کرده اند که هیچ گیاهی از مسیر عادی رشد خود پیروی نمیکردند و اصولا در باغهای رسمی در قرون 16 و 17 میلادی مرسوم بوده است . شکلهای ایجاد شده مانند اشکال حیوانات و پرندگان و حتی مجسمه های انسان و اشیایی مانند میز و صندلی است.

اصولا فرم غالب شکل سازی هندسی ( کروی ، مخروطی ، هرمی ، مکعبی است . اما مجسمه های جانداران بصورت غیر هندسی در بعضی از پارکها دیده میشود .بعضی باغبانان بر این عقیده هستند که شکل سازی خیلی سخت و زمان بر است با وجودیکه دانش باغبانی نوین و استفاده از گیاهان سریع الرشد و اسکلت سازی پیش ساخته تا حدودی این مشکل را حل کرده است و اگرچه مدت زمانی بین 5-10 سال برای شکل دهی طول میکشد اما لذت مشاهده زیبایی آن ارزش صبر و حوصله را دارد . در این هنر انتخاب گیاه از نقطه نظر شکل پذیری ، تراکم برگها و شاخه ها ، اندازه برگها، براق یا مات بودن آنها ، سرعت در رشد از عوامل مهم و تعیین کننده هستند . محل گیاه و زمینه ای که گیاه در ان قرار دارد عامل مهم دیگری است که برای ایجاد تضاد رنگ زمینه اعم از چمن ، سنگریزه گیاهان سبز برگ و یا رنگین برگ اطراف گیاه مورد عمل تاثیر به سزایی دارد .

شکستن دید افقی و تبدیل ان به دید عمودی با موج و فرم دادن و تنبدیل خط مستقیم به منحنی از ظریف کاریهاییست که در هرس شکل دهی انجام میگیرد بطوریکه این هنر ساختن مجسمه زنده نام گرفته است .شکل دهی ساده را میتوان با هرسهای مخصوص انجام داد اما در شکلهای پیچیده و شکل دار باید ا زاسکلت های فلزی استفاده کرد .گیاهان مورد استفاده برای شکل سازی متنوع هستند . اگرچه هرچه سرعت رشد یشتر باشد کار زودتر نتیجه میگیرد ، اما گیاهانی که رشد سریع دارند به علت اینکه زود خود را بالا میکشند بافت نرمی دارند و خشبی بودن لازم را ندارند و نهایتا شکل پذیری آنها کمتر بوده و خوب حالت نمیگیرند .اینگونه گیاهان برای شکلهای ساده تر مانند پرچین های حاشیه ها مناسب تر هستند ، نمونه بارز آنها ترون یا ligustrum vulgaris است که دیواره های سبز حاشیه خیابانها از این نوع است و عیب ان همین سریع الرشد بودن است که در بهار و تابستان احتیاج به مراقبت زیادی دارد . انواع روشهای توپیاری : 1. free-form فرم آزاد در مورد درختان و درختچه ها( گیاهانی که قادرند روی پایه خود بایستند .) اجرا میشود .2. shrub معمولا در گیاهانی که بصورت طبیعی نمیتوانند روی پایه ی خود بایستند و نیاز به قیم دارند انجام میگردد .3. sphagnum topiary گیاهان روی محیط کشت خزه قرار داده میشنود .
در فرم آزاد ، معمولا قسمتهایی که میخواهند هرس شود را با بند می بندند تا مسیر قیچی زدن مشخص شود . معمولا در خزانه صورت میگیرد و بعد از آماده شدن به هوای آزاد منتقل میگردد . بذر را باید بر مبنای شکل ، دور گیاه بست مثلا اگر شکل مارپیچ مورد نظر ماست باید بند را بصورت مارپیچ دور گیاه ببندیم .
خانواده سرو به خاطر هرس پذیری خوبی که دارند برای توپیاری مناسب ند در صورتیکه خانواده کاچ چنین ویژگی ندارد .shrubبرای شکلهایی که جزییات بیشتری دارند مثل شکل حیوانات استفاده میشود .از فریم های شکلی استفاده میکنند و روی آنها از کشت گیاهی استفاده میشود .

به ازای هر نقطه اتصال فریم با زمین یک گیاه کاشته میشود ( گیاهانی مانند پیروکانتا ، شمشاد ، مورد و... مناسبند )و با نخهای پلاستیکی شاخه ها را روی فریم وصل میکنیم و به جهت خاص هدایت میکنیم . معمولا در خزانه گذاشته و بعد از تکمیل به مکان اصلی منتقل میشوند .

توپیاری در مناطقی قرار میگیرد که خود مرکز توجه باشد همانند محوطه وسیع چمن کاری شده .Sphagnum هنگامی استفاده میشود که بخواهیم خیلی سریع به نتیجه برسیم .در این حالت نیز از فریم هایی استفاده میشود و داخل فریمها را با خزه های فشرده پر میکنیم و اضافات آنها را میگیریم ..سپس قلمه های ریشه دار گیاهان را درون این خزه ها فرو میکنیم . در واقع محیط کشت ما خزه است و گیاهان در خاک حضور ندارند و ما خیلی سریع به نتیجه دلخواه میرسیم .با این روش میتوان در یک روز به یک توپیاری کامل دست پیدا کرد و آن را به زمین اصلی انتقال داد .

منابع :

کتاب هرس به معنی هرس .مهندس اسماعیل پیش بین جزوه فضای سبز مقدماتی نظام مهندسی کشاورزی استان لرستان منبع : وبلاگ کلروفیل

[ جمعه 17 آبان 1391برچسب:topiary,هرس,شکل دهی ,توپیاری, ] [ 13:2 ] [ parviz zendavani ]

برای دانلود بر روی لینک زیر کلیک کنید:

 s3.picofile.com/file/7537487739/%D8%B7%D8%B1%D8%A7%D8%AD%DB%8C_%D8%B4%D9%87%D8%B1%DB%8C_%D9%81%D8%B6%D8%A7%DB%8C_%D8%B3%D8%A8%D8%B2.doc.html

[ جمعه 5 آبان 1391برچسب:طراحی شهری,فضای سبز , ] [ 12:44 ] [ parviz zendavani ]

آبیاری و سیستمهای تحت فشار


مقدمه :
با توجه به اینکه کشور ایران در مناطق خشک و نیمه خشک کره خاکی قرار گرفته است همیشه با مشکل کم آبی و بحران آب روبروست که در این راستا دو مشکل اساسی وجود دارد .
1 ) بارندگی کم و تبخیر و تعرق بالا 2 ) پایین بودن راندمان آبیاری حدود 38 % ، خاکی بودن مسیر انتقال آب ، ناهموار بودن داخل مزرعه ، نبودن زهکشهای سطحی و زیر زمینی از طرفی نظر به افزایش روزافزون جمعیت کشور و تامین امنیت غذایی باید سعی نمائیم تا از آبیاری سنتی فاصله گرفته و به آبیاری مدرن و مکانیزه روی آوریم تا بتوانیم راندمان آبیاری را افزایش و تولید را بالا ببریم و سطح زندگی و درآمد جوامع روستایی را ارتقاء بدهیم . برای این منظور باید از سیستم مدرن و مکانیزه یا همان روش آبیاری تحت فشار استفاده نمود . آبیاری تحت فشار روشی از آبیاری است که در آن آب در مجاری بسته که شامل لوله های اصلی و فرعی می باشد با فشار جریان می یابد و از سوراخهایی که به آنها قطره چکان ، آبپاش ، آبفشان و یا نازل گفته می شود به صورت قطره یا ذرات ریز خارج می گردد و بدین طریق از تلفات آب در مسیر انتقال و در داخل مزرعه جلوگیری شده و آب به اندازه ای که لازم است به مزرعه و محصول داده می شود. با این حال ابتدا در مورد آبیاری سطحی یا همان سنتی مباحثی را مطرح می کنیم و مزایا و معایب آن را بررسی می کنیم تا بتوانیم به این نتیجه برسیم که استفاده از آبیاری تحت فشار با توجه به کمبود آب در کشور به مراتب بهتر از آبیاری سطحی (ثقلی) است.


ادامه مطلب
[ چهار شنبه 3 آبان 1391برچسب:, ] [ 19:9 ] [ parviz zendavani ]

مفهوم زری اسکیپ:

طراحی واحداث فضای سبز در مناطق خشک (با استفاده از حداقل آب)

بیشتر مساحت کشور ما را مناطق خشک و نیمه خشک تشکیل می دهد. آب در این میان عاملی حیاتی و مهم است که منابع آن در ایران بسیار محدود و اندک می باشد. از این رو ضروري است که طراحي منظر در ایران با توجه به شرايط، محدوديات و تاثيرات محيطي حاصله آتي انجام پذيرد. در اين ميان «Xeriscaping» يا «منظرپردازي خشک» رويکردي متداول در سطح جهان است که در مواجهه با شرايط و اقليم هايي گرم و خشک مطرح مي گردد. اين اصطلاح خود از دو بخش «Xeros» (به معناي خشک) و «landscape» تشکيل مي شود.
منظر سازي خشک متشکل از 7 اصل کلي زير است که همگي در راستاي دستيابي به آبياري بهينه در منظر تعيين شده اند
1- برنامه ريزي و طراحي
2- آناليز خاک
3- انتخاب بهينه گياهان
4- استفاده منطقي از سطوح چمن کاري شده
5- آبياري بهينه
6- استفاده از زمين پوش مناسب
7- نگهداري


ادامه مطلب
[ سه شنبه 2 آبان 1391برچسب:زری اسکیپ,Xeriscaping,, ] [ 17:17 ] [ parviz zendavani ]
.: Weblog Themes By SibTheme :.

درباره وبلاگ

به وبلاگ دانشجویان فضای سبز دانشگاه تهران خوش آمدید
امکانات وب
ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

آمار وب سایت:  

بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید هفته :
بازدید ماه :
بازدید کل :
تعداد مطالب : 77
تعداد نظرات : 1
تعداد آنلاین : 1

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وبلاگ:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید