فضای سبز
 
قالب وبلاگ
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان فضای سبز و آدرس utlandscape.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





خاکی که در گل کاری برای گیاهان مهیا می شود، از نظر خواص فیزیکی و شیمیایی با خاک مزرعه یا باغ متفاوت است.

خاک گلدان باید از نظر بافت در حد متوسط و از نظر مواد آلی بسیار قوی باشد. اگر بافت خاک خیلی سبک باشد؛ یعنی فقط از ماسه و شن به عنوان بخش اصلی تشکیل دهنده خاک استفاده شود، خاک به اندازه کافی آب را در خود نگه نمی دارد و در نتیجه آبیاری پی در پی به زودی مواد غذایی (مواد آلی) خاک شسته شده و گیاه به کمبود مواد غذایی دچار می شود.

بر عکس در صورتی که بر عکس، خاک گلدان رسی و خیلی سنگین باشد؛ یعنی از خاک رس به عنوان بخش اصلی تشکیل دهنده خاک گلدان استفاده شود، چون ذرات رس، چسبندگی زیادی با یکدیگر دارند، آب حاصل از آبیاری گیاه، در لابلای حفره های این خاک اسیر می شود و در نتیجه در خاک حالتِ ماندابی ایجاد می شود و اکسیژن کافی به ریشه های گیاه نمی رسد و اصطلاحا ریشه گیاه خفه می شود و در نهایت گیاه پژمرده می شود.


بنابراین بهترین خاک برای گلدان ها، خاکی با بافت متوسط است، البته می توانیم بافتِ خاک های سنگین را با اضافه کردن ماسه و بافتِ خاک های شنی و سبک را با اضافه کردن مواد آلی مثلِ تورب یا کودهای پوسیده دامی و یا کودهای ناشی از خاک و برگ پوسیده گیاهان (گیاه خاک) اصلاح نماییم.

البته خاک گلدان از نظر بافت یا خواص شیمیایی باید با نیازهای گیاه مورد کاشت تطابق داشته و در تمامی گیاهان گلدانی یکسان نباشد، مثلاً در گیاهانی مثل کاکتوس ها و گیاهان گلدانی پیاز دار مثلِ لیسلیوم، ترجیحا به بافت سبکِ شنی همراه با کمی مواد آلی نیازمندیم. اما بر عکس در گیاهانی دیگر مثل میخک، تاج خروس و گل رز ترجیحا به خاکی با بافتِ نسبتا سنگین، نیاز داریم و بدین منظور باید بافت خاک 60 درصد رس و 40 درصد شن و مواد آلی باشد.

به طور کلی یک خاک خوب باید به نحوی باشد که آب بتواند به راحتی در آن جریان داشته و در نتیجه آبیاری پی در پی، بافتِ آن متراکم نشود و تخلخل خود را حفظ نماید

[ سه شنبه 8 اسفند 1391برچسب:خاک مناسب,گیاه خاک,تخلخل , ] [ 17:29 ] [ parviz zendavani ]

 به زبان ساده میتوان گفت زهکشی خارج کردن آب و املاح اضافی از بستر و یا عمق خاک است .در کشاورزی هدف از زهکشی ، بیشتر فراهم کردن محیطی مناسب برای رشد ریشه گیاه است ( از نظر تهویه و شوری) در تعریفی جامع تر میتوان گفت زهکشی به معنی خارج شدن طبیعی یا مصنوعی آب مازاد از یک منطقه بوده و از مباحث بنیادی هیدرولوژی مهندسی است . 

اهمیت زهکشی : هر وقت زمین را آبیاری میکنیم سطح آب سفره زیرزمینی بالا می آید و امر تهویه در منطقه ریشه با مشکل مواجه میشود ضمنا تجمع املاح نیز باعث ایجاد شوری در خاک میگردد .

مسائلی که به خاطر عدم تهویه در خاک بوجود می آیند : 

1-کاهش تنفس ریشه و موجودات زنده 2-کاهش نفوذپذیری و حرکت کند املاح در خاک3- تشکیل ترکیبات سمی در خاک ( انجام عملیات احیا به جای اکسیداسیون)4-کاهش تولید مواد غذایی در خاک

بعضی از زمینها بصورت طبیعی زهکشی شده اند ( به علت وجود شیب و با کمک نیروی ثقل )و در بعضی از موارد زهکشی بصورت مصنوعی انجام میشود مانند کانال یا لوله .

نگاهی به مقایسه درصد مصرف آب در کشورهای مختلف جهان میتواند اهمیت زهکشی را برای ما نمایان تر سازد.


ادامه مطلب

برای دانلود مقاله از لینک زیر استفاده کنید:

 s3.picofile.com/file/7668119244/%D8%B7%D8%B1%D8%A7%D8%AD%DB%8C_%D8%A8%D9%88%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86_%D9%87%D8%A7%DB%8C_%D8%A7%DB%8C%D9%85%D9%86.pdf.html

[ جمعه 4 اسفند 1391برچسب:طراحی بوستان های ایمن, ] [ 13:31 ] [ parviz zendavani ]

نام فارسی: گل ابری
نام علمی:Ageratum houstonianum
نام انگلیسی:Floos flower
خانواده: Asteraceae (Compositae)
طول دروه زندگی: یک ساله
ارتفاع بوته: 15 تا 45 سانتیمتر
شرایط خاک (از نظر رطوبت ): با زهکشی خوب ، کمی مرطوب
نوع خاک: حاصلخیز
شرایط نور: آفتاب
مقاومت به سرما: ندارد
زمان و روش تکثیر: ازدیاد آن از طریق کاشت بذر در اسفند یا فروردین ماه در خزانه و انتقال نشاء ها در اردیبهشت ماه به زمین اصلی صورت می گیرد . همچنین می توان بذرها را در اردیبهشت ماه در زمین اصلی کشت نمود و یا آن را از طریق قلمه تکثیر کرد.
رنگ گل: آبی و بنفش
زمان گلدهی: از اوایل فصل تابستان تا اواخر آبان و حتی در آذر ماه
کاربرد:جهت حاشیه ها : گلدانها ، کشتهای توده ای ، طرحهای شطرنجی و نیز به طور مخلوط همراه با شمعدانی در باندها

مراقبت ها: گلهای پژمرده به منظور تحریک گلدهی دوباره حذف شوند.
مشخصات ویژه: گیاه پر رشدی است و در بستر کات اگر همراه با گلهای دیگر مثلا" گل ناز و غیره کت شود بر آنها غالب می گردد . ریشه آن به دلیل سطحی بودن سبب نفوذ پذیری بیشتر خاک می گردد.





[ دو شنبه 30 بهمن 1391برچسب:گل ابری,Floos flower, ] [ 20:1 ] [ parviz zendavani ]

برای ادامه مطلب از لینک زیر استفاده کنید:

 s1.picofile.com/file/7659669458/%D8%AC%D8%A7%DB%8C%DA%AF%D8%A7%D9%87_%D8%A2%D8%A8_%D9%88_%D8%A2%D8%A8%D9%86%D9%85%D8%A7_%D8%AF%D8%B1_%D9%BE%D8%A7%D8%B1%DA%A9_%D9%87%D8%A7%DB%8C_%D8%B4%D9%87%D8%B1%DB%8C.pdf.html

[ شنبه 28 بهمن 1391برچسب: آب و آبنما, ] [ 17:50 ] [ parviz zendavani ]

             

درختچه ای امریکای گرمسیری و نیمه گرمسیری بوده و متأسفانه امروزه در بسیاری از کشورها به دلیل رشد و انتشار سریع به عنوان گیاهی هرز مطرح شده است. شاه پسند درختچه ای در بسیاری از واریته های باغبانی، در بسیاری از کشورهای جهان از جمله ایران به عنوان گیاه زینتی گل دار در باغپه ها کاشته می شود. در دانشگاه رامین این گیاه را می توان جلوی گروه علوم دام و سایت و نیز جاهایی دیگر مشاهده کرد.

به علت زیبایی گل ها و نیازهای نگهداری کم در طراحی منظر و باغ های شخصی و عمومی مورد استفاده قرار می گیرد. کاربردهای دارویی مهمی دارد که از آن جمله می توان به خاصیت ضد روماتیسمی (Antirhumatic) جوشاندۀ برگ های آن، که به آب حمام افزوده می شود، اشاره کرد. ولی به علت اینکه گیاهی سمی (Toxic plant) به شمار می رود، باید هر گونه استفاده دارویی از آن زیر نظر پزشک انجام گرفته و از هر گونه استفادۀ سرخود از آن پرهیز شود.


ادامه مطلب
[ جمعه 27 بهمن 1391برچسب:گل شاهپسند,Verbena Hybrida, ] [ 14:15 ] [ parviz zendavani ]

 برای پیوند روشهای متعددی هست . ما در اینجا بعنوان نمونه ،روشی رو پیشنهاد میکنیم که شما میتوانید متناسب با هدف خود وفصل کار ،سایز پایه و پیوندک و نوع گیاه خود و ...ان را تغییر دهید .

ابتدا یک گیاه cladode (کاکتوسهای برگ نما مثل آپونتیا) سالم جوان را تهیه کنید .(حداکثر یکساله)



از هریک گیاه، 2 پایه (استوک) میتواند بدست آید .A و B




یک گیاه بذری بردارید (بعنوان مثال :Astrophytum cv. superkabuto)




برای اماده سازی پیوندک ریشه ها را با یک کارد بسیار تیز حذف کنید.


پیوندک را روی پایه قرار دهید .



پیوندک را روی پایه حرکت دهید تا حبابهای هوا در ان ناحیه از بین رود .



اب اپونتیا بسیار چسبناک استو حالا اصلا نباید پیوندک بیفتد حتی اگر بصورت مایل باشد.



از باندهای پلاستیکی برای نگهداشتن 2 قطعه با هم استفاده میشود .



پیوند ها را در سایه (یا تاریکی ) و اتاق گرم به مدت یک هفته (یا بیشتر ) قبل از کشت نگهداری کنید .


 


بعد از 10 روز گیاهان برای کشت اماده هستند .(اشکالی ندارد اگر اپونتیا کمی اب از دست داده باشد . این پدیده نرمال است)



به آن آب دهید ،و برای چند روز آن را در سایه قرار دهید قبل از اینکه آنها را میان کاکتوسهای دیگر قرار دهید . 



بعضی گیاهان ابتدا گل میدهند!

 

[ سه شنبه 24 بهمن 1391برچسب:پیوند کاکتوس, ] [ 1:5 ] [ parviz zendavani ]

 تراریوم

تعریف:

تراریوم از نظر معنی، باغ مینیاتوری در یک جام می باشد. تراریوم کلکسیونی از گیاهان کوچک است که در ظرفهای محدود و شفاف رشد می کنند. به عبارت دیگر، تراریوم باغ کوچک و خانگی است که در ظرف شیشه ای نگهداری می شود. درست کردن تراریوم که با سرخس و یا دیگر گیاهان کوچک پر می شود یک راه عملی و جالب برای داشتن منظره ای مینیاتوری در خانه می باشد.



تاریخچه: ( دوتاریخچه مد نظر است) 

۱)تاریخچه تراریوم به دوران سلطنت ملکه ویکتوریا برمیگردد. وقتی که جستجوگران گیاهان عجیب و غریب را از سفرهایشان به سرزمینهایشان می بردند، آب و هوا برای رشد موفق این گیاهان خارج از منطقه ای محصور، بسیار نا مناسب بود. بنابراین جعبه های مخصوصی از شیشه ساخته شده بود برای کاشت این گیاهان نادر و کمیاب

۲)سال 1982 اولین تراریوم ساخته شد. آن هم بر اثر تحقیقات جانبی یک دانشمند گیاه شناسی و عضو انجمن سلطنتی انگلیس دکتر ناتانیل وارد برای اینکه دگردیسی عده ای از پروانه ها را از نزدیک ببیند یک فضای زیستی در داخل محفظه شیشه ای ایجاد کرد و در آن گیاهان کوچکی پرورش داد به این ترتیب برای اولین بار از گیاهانی که ریشه در خاک دارند در یک محفظه شیشه ای استفاده شد.



مزایای تراریوم:

· تراریوم ها، چون رطوبتشان را در یک چرخه حفظ میکنند، به توجه بسیار کمی نیاز دارند. وقتی که تراریوم کاشته می شود رطوبت داخل جام گیاه را مرطوب نگه می دارد، در نتیجه آنها به مواظبت خیلی کمتری نیاز دارند به علت حفظ رطوبت در یک چرخه، فاصله آبیاری در یک تراریوم بسته می تواند 1 ماه و یا حتی بیشتر هم باشد.

· وقتی ما فضای کافی و بودجه مناسب برای ایجاد باغچه در منزلمان نداریم ایجاد تراریوم می تواند موضوع زیبا و جالبی باشد.

· با ساختن تراریوم می توان گیاهان تابستانی را در تمام سال حتی در فصل زمستان نیز در منزل حفظ کرد. به عبارت دیگر ما می توانیم انواع گیاهانی که در محیط طبیعی منزل امکان نگهداری از آنها وجود ندارند، را داشته باشیم.

· تراریوم شیوه مناسبی برای آموزش رشد گیاهان و نحوۀ اثر متقابل بین گیاه و محیط به دانش آموزان می باشد.

· مردم در مناسبتهای مختلف برای یکدیگر دسته گل به عنوان هدیه می برند. تراریوم می تواند جایگزین بسیار خوبی برای دسته گل باشد. زیرا از یکطرف می تواند بسیار زیبا و جذاب طراحی و ساخته شود و از طرف دیگر ماندگاری بسیار بیشتری نسبت به یک دسته گل دارد.

· با توجه به مشغله ها و گرفتاری هایی که مردم در این زمان دارند، وقت و حوصله زیادی برای پرداختن به گیاهان و گلها و نگهداری و مواظبت ازآنها ندارند. ما به وسیلۀ تراریوم می توانیم این مشکل را برطرف کنیم زیرا ساخت و کاشت تراریوم آسان می باشد، همچنین به مواظبت و مراقبت زیادی احتیاج ندارد. ما به وسیلۀ تراریوم می توانیم جلوه ای از طبیعت را به منزلمان بیاوریم.

· با توجه به موارد بالا اگر مردم نسبت به تراریوم آگاهی پیدا کنند، این محصول بازار بسیار خوبی می تواند پیدا کند در نتیجه از نظر درآمد زایی نیز می تواند مؤثر باشد.



وسایل مورد نیاز:

اندازۀ ظرفها باید طوری انتخاب شوند که بزرگی آن برای احاطۀ 2 یا چند گیاه کافی باشد. مثل تنگ ماهی،

ظرف شیشه ای شکلات، آکواریوم، ظرفهای شیشه ای مربا یا بطری بزرگ.

برای افراد مبتدی، پیشنهاد می شود که یک ظرف بزرگ و در باز مانند آکواریوم انتخاب شود. کارکردن داخل آن بسیار آسان است و با کسب تجربه شا می توانید از چوبهای بلند و یا بیلچه برای کاشتن گیاهان در ظروفی که دهانه آن کوچک است استفاه کنید.

هر ظرف تمیز می تواند برای ساختن تراریوم استفاده شود. نیاز اصلی این است که مانع دخول آب شود. چیزهائی را انتخاب کنید که به اندازه کافی برای جا دادن گیاهان بزگ باشند و سرپوش آن طوری باشد که مانع خروج رطوبت گردد. کوزه، بطری، آکواریوم ظرفهائی هستند که بطور معمول مورد استفاده قرار میگیرند. طراحی های دیگر مانند بلوکهای شیشه ای می توانند به دکور منزل زیبائی ببخشند.

ظرف باید شفاف باشد، زیرا ظروف رنگی و یا کرد نور را کاهش می دهند و در رشد گیاه دخالت می کنند.

ظروف می توانند باز یا بسته باشند . گیاهان در ظروف بسته باید رطوبت بالا را بتوانند تحمل کنند. ظروف با درب بزرگ بدون پوشش ممکن است مورد استفاه قرار بگیر اما احتیاج دارد به آبیاری متناوب برای اینکه رطوبت را حفظ کنند. تراریوم های باز خشک هستند و کمتر دچار بیماریهای می گردند.

قبل از کاشت ظرف را استرلیزه کنید. آنرا با آب گرم و صابون خوب شستشو دهید. اگر از ظرفهای تمیز شیشه ای تجاری استفاده می کنید اجازه دهید که درب ظرف چندین روز قبل از کاشت باز باشد.

۲- قیف : کاربرد قیف این است که شما باید به وسیلۀ آن مواد لازم را به ته بطری یا شیشه بریزید تا جدارۀ شیشه کثیف نشود . در این صورت شما برای پاک کردن جدارۀ شیشه با مشکل روبه رو می شوید .

3- بیلچه : که برای هر باغبانی لازم و ضروری است .

4- یک قاشق چای خوری یا قهوه خوری که به راحتی از دهانۀ محفظه عبور کند .

5- یک میله با قطر حدود 5/1 سانتیمتر و یک مداد یا چوب بلند که بتواند خاک ته محفظه را لمس کرده و سوراخی در آن ایجاد کند برای کاشت گیاه .

6- انبرک یا چنگک : برای نگه داشتن گیاه در هنگام کاشت که این انبرک باید در هر دو سر خود ابر یا چیزی شبیه به آن داشته باشد تا گیاه در هنگام نگه داشتن آسیب نبیند .

7- کوبه خاک : برای این است که وقتی گیاه را کاشتید خاک اطراف آن را بکوبید تا مرحلۀ کاشت گیاه کامل شود . این وسیله را نیز خودتان در خانه می توانید بسازید . با یک قطعه چوب که چوب پنبه ای را به ته آن چسبانده اید ، کوبه درست می شود .

8- گیره برای تمیز کردن تراریوم

۹- وسیله های گردگیری و تمیز کردن : برای تمیز کردن بیرون شیشه می توانید از یک پارچۀ نمدار استفاده کنید . و برای تمیز کردن داخل آن می توانید از یک قلموی نقاشی استفاده کنید .

10- خاک متناسب با نیاز گیاه

11- زهکش: که از یک چهارم زغال چوب و سه چهارم سنگریزه تشکیل می شود .

12- لایۀ جداکننده : برای این است که خاک شسته نشود و از بالا وارد لایۀ زهکشی نشود و زهکشی را مسدود نکند . این لایه می تواند خزه یا جوراب زنانه یا پشم شیشه یا صفحۀ پلاستیکی مشبک باشد . 

۱۳- یک اسپری آب پاش برای آب دادن به تراریوم می توند مورد استفاده قرار بگیرد.



گیاهان مناسب برای تراریوم



کالادیوم : که به نور متوسط و گرمای کم احتیاج دارد .

آگلونما : گیاهی است سایه دوست و احتیاج به گرمای زیاد دارد .

فیلودندرون : گیاهی است که به گرمای کم و محیط سایه ای احتیاج دارد .

دراسنا : گیاهی است که به گرمای کم و محیط سایه ای احتیاج دارد .

سانسوریا : این گیاه سایه دوست است و به گرمای متوسط نیاز دارد .

اسپاتی فیلوم : گیاهی است که به گرمای کم و محیط سایه ای احتیاج دارد .

شمشاد : سایه دوست است و به گرمای متوسط نیاز دارد .

آنتوریوم : به نور متوسط و گرمای زیاد احتیاج دارد .

بنفشه آفریقایی : به نور متوسط و گرمای کم و تهویه احتیاج دارد .

بگونیا : دوستدار نور متوسط است .

پی لئا : به نور متوسط و غیر مستقیم و تهویه و رطوبت احتیاج دارد .

پیرومیا : به نور متوسط و تهویه نیازمند است .

برگ بیدی : به نور متوسط و گرمای متوسط احتیاج دارد .

پاپیتال : به نور متوسط و گرمای متوسط احتیاج دارد .

شبدر : بسیار آفتاب دوست است

گیاهان گوشتی : آفتاب دوست هستند و ظروف این گیاه را باید همیشه در باز نگه داشت .

و از دیگر گیاهانی که میتوان در تراریوم پرورش داد : کاکتوسها ، رز ، رزماری ، سرخسها و خزه ها هستند .

[ دو شنبه 23 بهمن 1391برچسب:تراریوم, ] [ 23:51 ] [ parviz zendavani ]

  گل يخ winter sweet 

 
نام علمي : Chimonanthus praecox 
خانواده : Calycanthaceae
نام انگليسي : Winter Sweet

مورفولوژي 
اين درختچه خزان دار بومي چين و ژاپن بوده، برگها سبز درخشان، كشيده، بيضي شكل، متقابل، به طول 13 ـ 5/7 سانتيمتر و عرض 6 ـ 5/3 سانتيمتر مي‌باشند گلها در فصل زمستان كه شاخه‌ها فاقد برگ هستند ظاهر شده و بسيار معطرند. پوشش خارجي گل ليمويي رنگ و پوشش داخلي آن ارغواني رنگ و كوچكتر است. ميوه آن كوزه‌اي شكل درشت و خاكستري ـ قهوه‌اي بوده و اواخر خردادماه مي‌رسد. اين درختچه كند رشد به حداكثر بلندي 5/4 ـ 3 متر و حداكثر گستردگي5/2 ـ 2 متر مي‌رسد.

نيازها 
نياز به محل آفتابي دارد ولي در نواحي كه داراي تابستان گرم هستند بهتر است در محلي كاشته شود كه آفتاب بعد از ظهر به آن نتابد (ضلع شرقي و شمالي ديوار يا ساختمان). در هر خاكي كه داراي زهكشي خوب باشد رشد مي‌كند و با خاكهاي گچي نيز سازگار است. براي رشد مناسب نياز به سرماي زمستان دارد. از آنجائيكه گلها روي شاخه‌هاي قديمي ظاهر مي‌شوند، هرس آن بايد در زمستان بعد از پايان گلدهي و يا زمانيكه گلها ظاهر شده‌اند براي استفاده از شاخه بريده، انجام شود. هنگام خريد بهتر است نهال 5 ساله خريـداري شـود كه موقع گلـدهي آن باشد ( اين گياه در 3 ، 4 سال اوليه تنها رشد رويشي نموده و گلدهي ندارد) .

كاربرد
از آنجائيكه گلهاي معطر آن در زمستان ظاهر مي‌شوند، بهتر است در محلي كاشته شود كه بتوان از عطر گلها بهره گرفت (بعنوان مثال مجاور آلاچيق ها و يا كنار پنجره ساختمانها) براي كاشت در محوطه جلوي سوزني برگان نيز مناسبت است زيرا اين درختان در زمستان زمينه سبز مناسبي براي نمايش بهتر گلهاي اين درختچه بوجود مي‌آورند.

ازدياد 
1ـ كاشت بذر در بهار در گلخانه گرم با دماي 16 درجه سانتيگراد (برداشتن پوسته بذر، جوانه‌زني را تسريع مي‌كند) 
2ـ خوابانيدن شاخه در پاييز يا بهار




 

[ دو شنبه 23 بهمن 1391برچسب:گل یخ,winter sweet, ] [ 23:49 ] [ parviz zendavani ]

 - شمشاد نام علمی : Buxus sempervirens 
زمان هرس: بهار، پاییز


2- جوالدوزک 
نام علمی : Catalpa speciosa
زمان هرس: آخر تابستان،زمستان

3- سدر
نام علمی : Cedrus
زمان هرس:تابستان


4- ارغوان
نام علمی : Cercis
زمان هرس:زمستان
نحوه هرس: هرس این درخت بسته به نوع فرم آن می تواند بدون هرس و تنها با قطع اجباری شاخه های خشک به صورت گلدانی و باز باشد و یا با هرس شاخه زنی می توان تاج آن را انبوه و کروی ساخت.


5- افرا
نام علمی : Acer
زمان هرس:زمستان


6- عرعر
نام علمی : Aillanthus
زمان هرس: زمستان،تابستان


7- ابریشم
نام علمی : Albizzia
زمان هرس: بهار


8- زرشک
نام علمی : Berberis
زمان هرس:زمستان،تابستان


9- دم موشی
نام علمی : Buddleia davidii
زمان هرس:اواخر زمستان
نحوه هرس: یا شاخه اصلی را در زمستان از قسمت های داخلی حذف نمود(هرس نسبتا شدید)تا گیاه تحریک به رشد دوباره گردد.


10- به ژاپنی
نام علمی : Chaenomeles
زمان هرس:تابستان،زمستان

11- شبه سرو
نام علمی : Chamaecyparis lawsoniana
زمان هرس:تابستان


12- گل یخ
نام علمی : Chimonanthus praecox
زمان هرس:بهار ، تابستان

13- درخت پر 
نام علمی : Cotinus coggyria
زمان هرس:تابستان

14- شیر خشت
نام علمی : Cotoneaster
زمان هرس:بهار،تابستان،زمستان

15- سرو 
نام علمی : Cupressus
زمان هرس:بهار و تابستان

16- گل طاووسی
نام علمی : Cytisus
زمان هرس:بهار

17- یاس زرد
نام علمی : Forsythia 
زمان هرس:بهار


18- زبان گنجشک
نام علمی : Franinus
زمان هرس:زمستان

19- لیلکی
نام علمی : Gleditsia
زمان هرس:زمستان

20- ختمی درختی
نام علمی : Hibiscus syriacus
زمان هرس:بهار،تایستان و پاییز

21- یاسمن
نام علمی : Jasminum officinal
زمان هرس:بهار ،تابستان
نحوه هرس: در بهار و تابستان بر حسب زمان گلدهی باید بعد از اتمام دوره گلدهی نسبت به حذف شاخه های ضعیف اقدام نمود و شاخه های خیلی بلند را تا نیمه کوتاه نمود.

22- سرو کوهی 
نام علمی : Juniperus
زمان هرس:بهار ،تابستان

23- برگ نو
نام علمی : Ligustrum
زمان هرس:زمستان ،بهار،تابستان


24 - ماگنولیا
نام علمی : Magnolia
زمان هرس:تابستان
نحوه هرس: بهتر است تا جای ممکن به دلیل التیام زخمهای حاصل از هرس و کندی رشد درخت هرس نشوند ولی در صورت لزوم می توان نسبت به خذف شاخه های نابجا و یا شکسته اقدام کرد.

25- زیتون تلخ
نام علمی : Melia
زمان هرس:تابستان

26- توت 
نام علمی : Morus spp
زمان هرس:زمستان ،تابستان

27- خرزهره
نام علمی : Nerium oleander
زمان هرس:تابستان

28- نرگس درختی
نام علمی : Philadelphus
زمان هرس:بهار،تابستان،پاییز
نحوه هرس: این درختچه معمولا نیازی به هرس چندانی ندارد و تنها باید هر سه یا چهار سال یکبار در اوائل بهار یا پاییز تعدادی از ساقه های خیلی مسن را از قاعده قطع کنیم.همچنین هرس پنسمان یا چیدن نوک شاخه های تازه روئیده در تابستان باعث جلوگیری از حجیم شدن تاج شده و آنرا متراکم تر می سازد.

[ دو شنبه 23 بهمن 1391برچسب:زمان هرس,, ] [ 23:25 ] [ parviz zendavani ]

 

GPS & GIS درخدمت پارک ها و فضای سبز شهری:

تحلیل اطلاعات در مورد مسائلی چون :تعیین گونه های گیاهی (درختان ، درختچه ها ، گل ها ، گیاهان پوششی )، مکان یابی و بررسی طراحی کاشت گیاهی در پارکها و تهیه الگوهای رشد انواع گونه های درختی در طی سالیان متمادی امری است بسیار طاقت فرسا که نیاز به صرف وقت ،انرژی ، هزینه و نیروی انسانی بسیاری خواهد داشت.

به همین منظور سعی شده تا درقالب پروژه ای مربوط به پارکی واقع در ایتالیا ، مطالعه موردی برای بررسی نقش فن آوریهای GISو GPS در ذخیره سازی داده های مربوط به پوشش های گیاهی پارک (شامل درختان و ... ) ارائه شود.مقاله حاضر به توضیح روند این مطالعه و نتایج آن می پردازد. نگهداری و حفظ درختان پارکهای شهری مستلزم داشتن حجم زیادی از داده ها در مورد سن ، مکان و نوع گونه های گیاهی موجود در پارکهاست. علاوه بر آن ، دسترسی به اطلاعاتی چون نحوه نگهداری و علائم بیماری ها . آفات گیاهی نیز ضروری است.داده های فوق برای مسئولین پارکها و فضاهای سبز شهری کاملا ضروری است چرا که ارزیابی خطرات ممکن برای از بین رفتن درختان یا آسیب دیدن آنها ، تامین سلامت و وضعیت قابل قبول برای پوشش گیاهی پارکها با صرف هزینه ای مناسب و به حداقل رساندن خطر نابودی گیاهان و خطرات تهدید کننده درختان در منظر شهری ، از عمده مسائلی است که برای آنان اهمیت دارد.
در زمانی که کارشناسان فضای سبز اقدام به ارائه برنامه ای تازه برای نگهداری درختان پارک های شهری به مسئولان ذیربط می کنند ، ناچارند تمام گزارش های ناظران پارک ها در مورد وضعیت موجود درختان و کلیه ضوابط مورد نیاز برای ممانعت از تخریب و نابودی فضای سبز پارک ها را جمع آوری کنند.
GPS (سیستم مکان یابی جهانی ) سیستمی است که عملیات جمع آوری ، ذخیره سازی و پردازش داده های مورد نیاز را تسهیل می نماید.در حقیقت GPS به کاربران این امکان را می دهد که سیستم های تهیه نقشه های خویش را با حداکثر دقت ، چه از نظر مکان و چه از نظر زمان مجهز کنند و در عین حال میزان جمع آوری داده ها در حجم بسیار بالا نیز امکان پذیر می گردد. افزون بر این ، فن آوری GPS امکان برقراری ارتباط مستقیم با فن آوری دیگری به نام GIS (سیستم اطلاعات جغرافیایی ) را فراهم می کند. این امر سبب شده تا داده ها با حداکثردقت ممکن گردآوری گردد و امکان به روز رسانی GIS میسر سازد.
در این مقاله سعی شده نقش فن آوری هایی چون GIS و GPS در مدیریت فضای سبز و نگهداری گیاهان پارک های شهری تشریح گردد و در عین حال با داشتن داده هایی چون شرایط رشد و سلامتی پوشش های گیاهی ، به ارزیابی میزان حساسیت و آسیب پذیر بودن درختان پارک ها نسبت به بیماری ها و یا صدمات مختلف پرداخته شود. در پروژه مذکور ،جمع آوری داده ها و تهیه نقشه از آن به عنوان زیر بنای پروژه ای عظیم تر با هدف ارائه سیستمی نوین برای مدیریت پارک ها بر مبنای فن آوری GIS به کار گرفته شده است.پروژه مذکور کل منطقه Emilla Romagna را با هدف ذکر شده پوشش می دهد.
مسئولین بخش ارتباط فن آوری ها (در شهر Gesena ایتالیا ) از فن آوری های GPS و GIS به طور مشترک در تهیه نقشه های پوشش گیاهی در پارک تاریخی Bolognas در Villa Mazzacorati استفاده کردند. در تهیه نقشه های مزبور ف سیستم Trimble ProXL برای مشخص کردن کلیه گونه های درختی ، درختچه ای و سایر پوشش های گیاهی با همان دقت ترسیمی خاص برای شبکه معابر یا سایر عوارض ، مورد استفاده کاربران قرار می گیرد. با آزمایش و بررسی میزان سلامتی و شرایط رشد درختان ، کارشناسان فضای سبز قادر خواهند شد تا به ارزیابی مقدار آسیب پذیری این گیاهان نسبت به بیماری ها و زیان های احتمالی بپردازند.
جمع آوری داده ها: 
سیستم Trimble ProXL گیرنده ای با کانال های موازی 8LI و با قابلیت دسترسی به انواع کد های C/A و فاز می باشد. این سیستم مجهز به کامپیوتر های دستی و نرم افزار های گسترده برنامه ریزی جمع آوری داده ها و پردازش آن ها و همچنین خروجی ویژه سیستم اطلاعات جغرافیایی است. بانک اطلاعات داخلی سیستم به کاربر این امکان را می دهد تا اطلاعات توصیفی در محیط GIS وارد نمایند. این بانک اطلاعاتی اساسا برای بررسی درختان در منطقه تنظیم شده و متناسب با کاربردهای مورد نیاز می باشد.
در قدم نخست ، گروه جمع آوری کننده داده ها به گرد آوری و ثبت داده هایی نظیر گونه های گیاهی ،قطر ،ارتفاع و سن تقریبی و همچنین اطلاعاتی در مورد هر یک از درختان موجود درپارک Villa Mazzacorati پرداختند. مرحله بعدی عبارت بود از ارزیابی مکانهایی که نسبت به بروز بیماری ها یا لطمه پذیری مستعد و حساسند و همچنین شناسایی عوامل و عوارضی که در محیط موجب بیماری یا وارد آوردن خسارت و لطمه به گیاهان می شود.برای بررسی علائمی چون قارچ ها ، زخمها و شکستگی ها یا پوسیدگی تنه ، کلیه درختان پارک مزبور بررسی شدند با توجه به کلیه عوامل مذکور برای هر یم از درختان کاشته شده در پارک یک ارزش کیفی تحت عنوان (پتانسیل انقراض )محاسبه نمودیم. با افزودن ارزش فوق به ارزش کیفی دیگری که مبین تاثیر کلیه عوامل نامطلوب زیست محیطی به گیاه می باشد امکان دسته بندی درختان از نظر آسیب پذیری به وجود آمد. از آنجا که در پروژه فوق حیطه وسیعی از عوارض به نقشه تبدیل شده اند، نیازی به ناوبری بی درنگ نبود . برای این منظور از روش پس-پردازش GPS تفاضلی استفاده نمودیم.
 
پشت بام منزلی که در فاصله km 3 پارک واقع شده بود ، به عنوان ایستگاه مبنایی که یکی از نقاط مرجع پروژه را برای برداشتهای نقشه برداری در سیستم تشکیل می داد انتخاب گردید. این عمل باعث شد تا امکان اندازه گیری های همزمان با دقتی بهتر از 1m فراهم گردد. 
جنبه های فنی :
مسئولین محلی Emilla Romagna ، سیستمی به نام Me-V برای ثبت داده ها در اختیار ما گذاردند، که به کمک آن کارهای گروه جمع آوری کننده اطلاعات توصیفی و عوارض مورد نیاز ، به راحتی انجام پذیرفت . ماسک ارتفاعی تنظیم شده در سیستم ProXL تا 12 درجه و ماسک مبنا تا 10 درجه تنظیم گردید.این گزینه ای محافظه کارانه بود زیرا تفاضل ماسک ها به ازای هر 100km یک درجه موجب تمایز و جداسازی عارضه می شود. روش طبقه بندی مزبور برای استفاده بهینه از داده های ماهواره ای و تعیین آن به عنوان نقشه مبنای محل ، مناسب بوده است.
نسبت سیگنال به نویز را برای سیستم ProXL برابر 8 درجه قرار دادیم. چراکه سیگنالهای فرستاده شده در زمینه مطالعاتی مذکور بسیار کوتاه بودند و گیرنده های تعبیه شده در سیستم بایستی قدرت جذب حتی ضعیف ترین سیگنالها را نیز می داشتند. گیرند های سیستم به شکلی تنظیم شده بود تا در هر زمان مورد نیاز از بیش از 4 ماهواره امکان دریافت امواج را داشته باشند.خروجی های تولید شده با این روش ، تامین کننده راه حلی فرا توصیفی برای قطعیت در بررسی عوارض (ODS) می باشد. در مرحله بین پردازش از نرم افزار پردازش تصویر برای تصحیح تصاویر دریافت شده از ماهواره های مورد نیاز (بیش از 4 ماهواره) استفاده می شود. تمهیدات فوق دقت پروژه را تا حد قابل ملاحظه ای افزایش داد.پس از تصحیح داده ها ، مختصات از سیستم تصویر جغرافیایی (WGS84) به سیستم UTM (ED50) تبدیل گردید و سرانجام نقشه های تهیه شده در اختیار مسئولین GIS منطقه قرار گرفت.
در این پروژه ،برای تهیه نقشه های توزیع مکانی از انواع گونه های گیاهی و پتانسیل آسیب پذیری از برنامه های کامپیوتری خودمان استفاده کردیم. 

سیستم ProXL حتی در زیر درختان ، عملکردی بسیار موثر داشته است.عمده ترین مشکلات بررسی شده در بین درختان مجاور Villa و بین درختانی با شاخه ها و تاج بسیار گسترده ، گزارش گردیده است. در چنین مواردی می توان از ابزاری با دقت کمتر از سیستم مکان یابی جهانی (GPS) برای تجهیز ProXL بهره جست. در اینگونه موارد ، هندسه ماهواره ایده ال نبوده و ما مظنون به کاهش دقت بودیم(گرچه در حد مشخصات فنی ProXL).
زمان برداشت: 
با استفاده از فن آوری ذکر شده تهیه نقشه های پارک ، تعیین محدوده ها و بررسی امکانات ، نسبتا به راحتیب و در زمان کوتاهی صورت گرفت.برداشت داده های مربوط به گیاهان زمان بیشتری لازم داشت ، چرا که تهیه فهرستی از درختان شهری به انضمام اطلاعات مورد نیاز و موارد موثر دیگر بسیار پیچیده است.
 
تهیه چنین فهرستی بسیار پر هزینه هم می باشد چراکه به طور متوسط در پروژه فوق وارد کردن داده ها ی مورد نیاز در پایگاه داده ها و تکمیل و نظارت بر هر یک از آنها به 2 تا 3 دقیقه وقت نیاز داشت. طبق تجربه بدست آمده 14 ساعت زمان برای برداشت اطلاعات مربوط به 780 اصله درخت ، 12 ساعت برای سایر برداشتهای میدانی لازم است و سرانجام 2 ساعت برای پردازش داده های جمع آوری شده وقت صرف گردید.
ذخیره سازی مستقیم داده ها در فیلد های مشخص نه تنها موجب صرفه جوئی در زمان می شود بلکه امکانات جانبی بسیار قوی نیز در پردازش آنها فراهم می سازد. برای وسعت بخشیدن بهینه به پایگاه داده ای ایجاد شده ، لازم است تا تعادلی مطلوب میان حجم اطلاعات ذخیره شده و زمانی که کاربران بر روی فیلد ها باید صرف کنند ، برقرار شود.
ولی این واقعیت را ابید اذعان داشت که مرحاه جمع آوری داده ها زیر نظر کارشناسان و کاربران تعلیم دیده صورت می گیرد ، چرا که با توجه به روش اجرا شده ، تکمیل رکورد های مربوط به موضوعات مشروح برای هر یک از درختان ، در شرایطی غیر از این ، مقدور نخواهد شد.
در هر صورت ، نقشه های مناطق آسیب پذیر برای گیاهان به عنوان یک ابزار مدیریتی کاملا موفق ، عملکرد خویش را به اثبات رسانیده است و در مجموع می توان آنها را به عنوان معیارهای کنترل پروژه پذیرفت.نقشه های تهیه شده به مسئولین فضاهای سبز و پارکهای شهری امکان می دهد تا اقداماتی چون : هرس درختان ، انتقال گیاهان ،مبارزه با آفات و بیماریهای گیاهی ، ترمیم درختان آسیب دیده و حذف درختان پوسیده و بیمار از فضای سبز پارک را به موقع و در مکان مناسب انجام دهند و در عین حال امکان برنامه ریزی بهینه برای نگهداری پارکها با حداقل هزینه ممکن و حداکثر بازده مطلوب فراهم آید.
در مدیریت های شهری نوین کاربرد فن آوری هایی چون سیستم های مکانیابی جهانی (GPS) و سیستم های اطلاعات جغرافیایی (GIS) برای برداشت های بسیار دقیق در سطحی وسیع و ذخیره سازی و تحلیل حجم زیادی از داده ها امری الزامی است. تحقیق فوق به عنوان نمونه ای از روش های موفق کاربرد GIS و GPS در زمینه مدیریت فضاهای سبز و پارکها در محیط زیست شهری ، قابل توجه می باشد.

منبع : نشریه شهر نگار GIS EUROPE May 1996
بازنویسی:ابوطالب آقائی

 

 

[ دو شنبه 11 دی 1391برچسب:Gps & gis درخدمت پارک ها و فضای سبز شهری,,,, ] [ 14:13 ] [ parviz zendavani ]

  رنگ گل رز رنگین کمان دقیقا به رنگ های رنگین کمان است.

آنها توسط Peter Van de Werken ، که صاحب یک شرکت گل در جنوب هلند است طراحی شده‏اند‏.


 

 





این گل های رز رنگین کمان واقعی هستند. ساقه این گل های ویژه را در حالی که رشد می 
کنند در رنگ مخصوصی قرار می دهند ، که در نتیجه آن رنگ توسط گلبرگ جذب می شود.
تولید آنها آسان نیست و نیاز به کمی مهندسی دارد. گل های رنگین کمان هدیه خوبی برای
جشن عروسی است. قیمت خورده فروشی 5 شاخه گل رنگین کمان 55 دلار و 2 دوجین رز 
رنگین کمان بالغ بره 325 دلار است. روزانه این شرکت بیش از ٢ میلیون شاخه گل به ارزش ٢ 
میلیون یورو از هلند به سراسر جهان ارسال می نماید و در روزهای خاص نظیر والنتاین این 
تعداد به بیش از ٢ برابر می رسد.













 

توجه:البته این گل اخیرا توسط محققان ایرانی نیز تولید شده و به ثبت رسیده است.اطلاعات بیشتر در سایت:

NALA.IR

منبع:

www.hosseinhazrati.blogfa.com

 

[ دو شنبه 11 دی 1391برچسب: رز رنگین کمان, ] [ 14:12 ] [ parviz zendavani ]

 برای دانلود از لینک زیر استفاده کنید:

s3.picofile.com/file/7554136234/%D8%A8%D8%A7%D8%BA_%D9%87%D8%A7%DB%8C_%D8%B4%D9%87%D8%B1%DB%8C.pdf.html

[ دو شنبه 22 آبان 1391برچسب:باغ های شهری, ] [ 22:2 ] [ parviz zendavani ]

 پله در فضای سبز

وسیله ارتباطی بین دو سطح مختلف را پله می نامند.پله ، واحدی است مشخص با مقیاس انسانی ( قدم باریک انسان ) که با تکرار این واحد ، ارتباط بین ارتفاعات مختلف برقرار می شود.

در تجربه عملی به این نتیجه رسیده اند که طول قدم باریک یک انسان در سطح مسطح حدود 62 تا 64 سانتی متر می باشد. یعنی اگر روی سطح افقی حرکت نمائیم ، هر دفعه که قدم بر می داریم ، می توانیم به اندازه 62 تا 64 سانتی متر پیشروی کنیم.
ولی برای بالا رفتن از یک پله ، مجبوریم پا را تقریبا به اندازه ارتفاع یک پله به طور عمودی بلند کنیم و چون این مقدار ، جزء پیشروی محسوب نمی شود. بنابراین می توان گفت :
62 تا 64 سانتی متر مساوی است با مقداری که پا به طور عمودی بلند می شود بعلاوه ارتفاع پله بعلاوه کف پا . در نتیجه فمول تجربی پله ها بصورت زیر خواهد بود: ۶۲ تا ۶۴ سانتی متر=+۲

با توجه به این که میزان تغییرات ارتفاع هر پله بین 12 تا 30 سانتی متر است و با در نظر گرفتن فرمول فوق ، جدول زیر چنین بدست می آید.

موارد استعمال
زاویه پله با تقریب
طول یا کف پله(cm)
ارتفاع هر پله(cm)
پله های پارک ها ،خیابان
نمایشگاهها ، تفریح گاهها
و به طور کلی در فضای باز
17 – 17.5
20 – 19
22 - 21
40 – 38
38 – 36
36 - 34
12
13
14

چند تذکر
اگر ارتفاع پله با کف پله ، نسبت مستقیم داشته باشد ، یعنی با ازدیاد یا کم شدن یکی ، دیگری زیاد و کم می شود ( با در نظر گرفتن قدم معمولی 64 سانتی متر ) دو حالت پیش می آید:
1- اگر با ازدیاد ارتفاع پله ، کف پله زیاد شود ، در این صورت شخصی که پله را صعود یا نزول می کند ، مجبور است روی کف پله مقداری راه برود.
2- اگر با کم شدن ارتفاع پله ، کف پله کاهش پیدا کند ، در موقع بالا رفتن ، پای شخص به پله بعدی برخورد خواهد کرد و در موقع پایین آمدن چون کف پله کاهش پیدا کرده ، امکان لغزیدن هست.

[ شنبه 20 آبان 1391برچسب:پله ,پله در فضای سبز,فضای سبز, ] [ 19:47 ] [ parviz zendavani ]


 
 
 
 
 
گیاه پامپا نقره ای
از گیاهان تیره گندمیان است كه برگهای نوار شكل بلندی داشته و مانند نوارهای پهن از اطراف آن بسمت زمین آویخته است.
این گیاه مخصوص نقاط گرم و خشك است و گویا موطن اصلی آن نیوزلاند باشد .


این برگها تشكیل تودة انبوهی را میدهد كه بلندی آن به 5/1 تا 2 متر میرسد . از میان بوته خوشه های بلند بصورت پرهای سبك و ابریشم مانند به رنگ نقره ای بیرون میآید .


بعلت بزرگی بوته پامپا ، از آن برای تك كاری روی چمن باغات و یا كنار استخر و نهرها میتوان استفاده كرد . 
خوشه های خشك آن برای تهیه دسته گلهای خشك مصرف میشود .


در هرنوع خاكی رشد می كند . 


در اصطلاح باغبانی به آن علف پامپا نقره ای می گویند . 


تكثیر :

زیاد كردن این گیاه به روش تقسیم ریشه صورت میگیرد .
 


 
 
 
 
 
 
 
 
 
منبع:aliparzivand.mihanblog.com
 

 

[ پنج شنبه 18 آبان 1391برچسب:پامپا , Gynerium argenteum, ] [ 22:50 ] [ parviz zendavani ]

 بطور کلی می توان اصول زیر را برای طراحی کاشت در محوطه سازی درنظر گرفت:

1- اصل گزینش و نوع فضای سبز
اولین گام برای جهت دادن تفکر یک طراح برای ایجاد یک محوطه کاربری آن محیط است . اینکه طراح بداند از کدام سبک و نوع باغسازی تبعیت خواهد کرد و این سبک را نیز باید بر اساس یک دلیل منطقی که می تواند عملکرد محوطه ، اقلیم منطقه، فرهنگ و... باشد ؛ انتخاب نماید . به عنوان مثال طراح برای محوطه یک ساختمان اداری سبک رسمی (formal) و برای یک مهد کودک سبک ( informal )را انتخاب کرده و بر اساس آن نوع باغسازی را انتخاب می نماید.
2- اصل انتخاب بهترین مقیاس گیاهان
گیاهان را از لحاظ حداکثر رشد به چند دسته تقسیم می کنند . درختان بلند ، درختان متوسط ، درختان کوتاه ، درختچه ها ،پیچ ها ، گلها و گیاهان پوششی . اینکه با درنظر گرفتن سن بلوغ گیاه ، چقدر از سطح زمین فاصله خواهد گرفت ارتفاع نهایی رشد گیاه مشخص می شود. با شیوه هایی مانند هرس و کنترل ابیاری و کود دهی می توان این حداکثر رشد را تغییر داد. با درنظر گرفتن اینکه نهال 1 متری کاشته شده در سالهای آینده درختی تنومند خواهد شد باید گیاهان را انتخاب و جا گذاری نمود .
3- اصل تعریف غالبیت در طرح با تغییر نسبت مقیاس کشت به مقیاس معماری
گاه هدف ما از طراحی خرد و کوچک جلوه دادن ساختمانها و تاکید بر طبیعت است که اکثرا در سبکهای غیر رسمی و طبیعت گرا بکار می رود . و گاه احتیاج داریم بر ساختمان و بنای معماری تاکید کنیم و طبیعت را در برابر آن خرد و ناچیز جلوه دهیم که در محوطه بناهای تاریخی وآرامگاههای مقدس به چنین عملی احتیاج داریم .به عنوان مثال می توان در محوطه سازی یک شهرک مسکونی کاشت درختان بلند و گیاهکاری متراکم و نسبت زیاد فضای سبز نسبت به سطح زیربنای ساختمانها می تواند محیط خشک و سرد یک شهرک بتنی را به محوطه ای سر سبز و زیبا تبدیل نماید بر قیمت خانه های مجتمع بیفزاید وباعث آرامش و شادابی ساکنین شود . ولی همین عملکرد یعنی ایجاد یک فضای سبز پر دارو درخت و متراکم در کنار یک اثر باستانی مانند برج آزادی تا کید بر ساختمان را از بین برده و در نگاه اول دید را به خود متوجه می سازدو جلوه اثر را می زداید. از سوی دیگر برج در کنار یک گیاه بسیار کوتاه مانند چمن بلند تر و با ابهت تر جلوه میکند تا در کنار یک درخت چنار بلند قامت .بنابر این انتخاب مقیاس طولی و عرضی و ارتفاعی فضای سبز هوش و ذکاوت طراح را می طلبد که اقلیم و کاربرد و فرهنگ جامعه را بشناسد و درست تصمیم گیری نماید.
4-اصل بزرگنمایی فضا با بهره گیری از فنون طراحی کاشت
بزرگنمایی فضا را از طرق مختلفی می توان انجام داد .
- از طریق قرار دادن درختان بلند در پس زمینه ، درختان متوسط قامت در میان زمینه و درختچه ها و گلها وگیاهان پوششی در پیش زمینه
-از طریق قراردادن درختان با بافت نرم و سبک در پس زمینه و درختان متوسط بافت در میان زمینه و درختان بابافت خشن در پیش زمینه
- قرار دادن رنگهای گرم در پیش زمینه و رنگهای سرد در پس زمینه
5- اصل انطباق نیازهای گیاهان با شرایط محیطی
در صورتی که این اصل رعایت نشود هزینه نگهداری به طور سر سام اوری بالا خواهد رفت و با این وجود نتیجه مطلوب بدست نخواهد آمد.
6- اصل زمینه سازی طرح با عناصر موجود درمحیط
باید افق دید بیننده از همه جهات بررسی شود و آنچه در زمینه و انتهای دید او قرار می گیرد ازنظر طراح دور نماند . مثلا اگر انتهای طرح یک کوه در پس زمینه وجود دارد عناصر باید بر آن تاکید کنند تا دید به سوی کوه جلب شود و اگر ساختمانهای با جلوه بد در پس زمینه است گیاهان باید نظر بیننده را به سوی دیگر متوجه کنند یا منظر زشت را حتی المقدوربپوشانند.
7- تعریف ارتفاع گیاهان و محل یابی کاشت آنان بر اساس نوع محیط
مثلا درختان بلند مزاحم سیمهای برق نشوند و یا جلوی پنجره ها را نپوشانند و مانع وود نور نشوند . یا بر درخت دیگر سایه نیاندازند .ومانع رشد درختان کوتاهتر نشوند.
از دیگر اصولی که می توان بطور گذرا به آنان اشاره کرد:
- طراحی معابر و ایجاد سادگی و زیبایی و کارایی در محل های عبور
- بکار گیری درختچه هایی که جاذب حشرات نیستند در کنار پنجره ها
- تنظیم طرح کاشت با توجه به دید کاربر از سمت پنجره ها ، درب ورود و یا از جانب خیابان
- بهره گیری از خزاندارها به عنوان پس زمینه
- بزرگنمایی ساختمانهای کوچک در پارکها
- عدم تداخل محیط موثر درختان با یکدیگر
- بهره گیری از خطوط شاخه های درختان
- توجه به منظره چهار فصل محوطه
- تغییر گیاهان پوششی در مناطق مختلف محوطه برای تعریف فضاها
 
[ پنج شنبه 18 آبان 1391برچسب:طراحی کاشت,طراحی محوطه,فضای سبز, ] [ 22:47 ] [ parviz zendavani ]

 


 
کلرودندروم یا گیاه بخت اگرچه نامی عجیب و غریب دارد ولی گیاهی است همیشه سبز که در گل‌فروشی‌ها به راحتی یافت می‌شود. ارتفاع این گیاه در هوای آزاد حتی به 5/4 متر هم می‌رسد. این گیاه گل‌هایی سفید می‌دهد که گلبرگ‌هایی به رنگ قرمز از میان آنها بیرون زده است. گل‌ها در فصل بهار، به‌صورت دسته‌ای در انتهای شاخه‌ها ظاهر شده و تا آخر تابستان خودنمایی می‌کنند. این گیاه را در بهار و تابستان می‌توان در خارج از اتاق نیز نگهداری کرد ولی در هوای خیلی سرد به برگ‌ها و ساقه‌های آن لطمه وارد شده و باعث پوسیدگی آنها می‌شود.
 
 
 
این گیاه در زمستان رشد کندی داشته و آب کمی هم نیاز دارد. کلرو دندروم نسبت به مواد براق‌کننده حساس است. نام این گیاه به یونانی درخت بخت یا درخت قسمت ترجمه می‌شود.  
 
 
 
 
 
 
 
نام رایج: کلرو دندروم 

 

 
 
 
 
نام انگلیسی: Bleeding heart vine
نام علمی: Clerodendrum Thomsonae

 
 
 
در بهار و تابستان در خانه هفته‌ای دو بار برگ‌های آن را غبارپاشی کنید. همچنین جهت تأمین رطوبت پایدار به زیرگلدانی حاوی سنگریزه، آب اضافه کنید و دقت کنید که ته گلدان با آب در ارتباط نباشد.
  
 
 
 
 
 
شرایط آب و هوایی:
نور: این گیاه به نور کامل احتیاج دارد و آفتاب را به راحتی تحمل می‌کند؛پس هم در داخل خانه پرنور و هم در خارج از خانه (در هوای مناسب) قابل نگهداری است. دما: از بهار تا پاییز درجه حرارت را در حدود 20 درجه ثابت نگه دارید ولی از پاییز تا بهار آینده درجه حرارت 15 برای گیاه کافی است. آب: از اواسط بهار تا اواخر تابستان هفته‌ای 2 بار گیاه را آبیاری کنید. از اواخر تابستان تا اول زمستان هفته‌ای یک‌بار کافی است. در زمستان هم تنها هنگام خشک‌شدن سطح خاک گیاه را آبیاری کنید.


رطوبت:
این گیاه به رطوبت شدید احتیاج دارد. شرایط رطوبتی گلخانه برای این گیاه ایده ال است. در بهار و تابستان در خانه هفته‌ای دو بار برگ‌های آن را غبارپاشی کنید. همچنین جهت تأمین رطوبت پایدار به زیرگلدانی حاوی سنگریزه، آب اضافه کنید و دقت کنید که ته گلدان با آب در ارتباط نباشد.


تغذیه و پرورش: خاک: خاک موردنیاز این گیاه مخلوط لوم و شن است. برای تقویت خاک نیز از مواد غذایی مصنوعی مایع یا جامد محلول در آب به‌صورت هفته‌ای یک‌بار و طبق دستور کارخانه سازنده، استفاده کنید. تغذیه کمکی در فصل زمستان لزومی ندارد.


تکثیر: ریشه‌دارکردن قلمه ساقه در تابستان


تشخیص و درمان:


علامت: زیادشدن شاخ و برگ و ظاهرنشدن گل‌ها ممکن است به 2علت باشد: نور کافی نیست. گیاه نیاز به تغذیه مصنوعی دارد


اقدامات لازم برای درمان: انتقال به محل پر نورتر


تغذیه‌کردن گیاه طبق دستور فوق علامت: سیاه‌شدن برگ‌ها، بی‌رنگ و شفاف‌شدن گل‌ها. علت ممکن است استفاده از براق‌کننده‌های شیمیایی؛ خم‌شدن برگ‌ها و ساقه‌ها در بهار و تابستان خشک‌بودن هوا و تشنه‌بودن گیاه باشد.


اقدامات لازم برای درمان: گلدان را به مدت 15 دقیقه درون سطل یا تشت پر از آب گذاشته سپس خارج کنید. آبیاری را با آب بدون املاح و ولرم انجام دهید.
 
این گیاه را در بهار و تابستان می‌توان در خارج از اتاق نیز نگهداری کرد ولی در هوای خیلی سرد به برگ‌ها و ساقه‌های آن لطمه وارد شده و باعث پوسیدگی آنها می‌شود.



 

 

 

علامت: ظاهرشدن تار عنکبوت در زیر برگ‌ها که دلیل آن کنه ریز قرمز است.


اقدامات لازم برای درمان: با پارچه یا اسفنج مرطوب سطح زیرین برگ‌ها را تمیز کرده یا هر 2 هفته یک‌بار با سم کنه‌کش، سمپاشی کنید؛ در ضمن تأمین رطوبت در کاهش آفت موثر است. علامت: ظاهرنشدن گل‌ها در بهار و تابستان که دلیل آن نگاه داشتن گیاه در زمستان در هوای گرم است. ریزبودن برگ‌های گیاه و ظاهرنشدن گل‌ها. دلیل آن کمبود عناصر غذایی در فصل رشد است


اقدامات لازم برای درمان:
گیاه را تغذیه کنید. علامت: پوسیدن برگ‌ها در زمستان. دلیل آبیاری بیش از حد است.


اقدامات لازم برای درمان:
در فاصله بین2 آبیاری اجازه دهید سطح خاک خشک شود؛ سپس آبیاری کنید. علامت: پروازکردن حشرات ریز اطراف گلدان.


اقدامات لازم برای درمان: سم‌پاشی با سم حشره‌کش هفته‌ای یک‌بار تا علائم برطرف شود. علامت: ظاهرشدن زخم‌های سفید پنبه‌ای‌شکل روی برگ‌ها و قاعده آنها که دلیل آن حشره آفت است.


اقدامات لازم برای درمان: گیاه را با سم حشره‌کش نفوذی، طبق دستور سمپاشی کنید.


 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
نکته: در اواخر زمستان با قطع نوک شاخه‌ها، علاوه بر پاکوتاه‌کردن گیاه، به جوانه‌های جانبی اجازه رشد دهید تا بوته حالت پرپشت و توپی به خود بگیرد. 

 

 





 

منبع:
aliparzivand.mihanblog.com

[ شنبه 6 آبان 1391برچسب:گل بخت,کلرو دندروم ,leeding heart vine, ] [ 17:38 ] [ parviz zendavani ]

 هرس شکل دهی ( توپیاری topiary)

شکل سازی یکی از هنرهای باستانی است که ریشه در اقوام کهن خصوصا ایتالیا دارد و باغهایی را تربیت کرده اند که هیچ گیاهی از مسیر عادی رشد خود پیروی نمیکردند و اصولا در باغهای رسمی در قرون 16 و 17 میلادی مرسوم بوده است . شکلهای ایجاد شده مانند اشکال حیوانات و پرندگان و حتی مجسمه های انسان و اشیایی مانند میز و صندلی است.

اصولا فرم غالب شکل سازی هندسی ( کروی ، مخروطی ، هرمی ، مکعبی است . اما مجسمه های جانداران بصورت غیر هندسی در بعضی از پارکها دیده میشود .بعضی باغبانان بر این عقیده هستند که شکل سازی خیلی سخت و زمان بر است با وجودیکه دانش باغبانی نوین و استفاده از گیاهان سریع الرشد و اسکلت سازی پیش ساخته تا حدودی این مشکل را حل کرده است و اگرچه مدت زمانی بین 5-10 سال برای شکل دهی طول میکشد اما لذت مشاهده زیبایی آن ارزش صبر و حوصله را دارد . در این هنر انتخاب گیاه از نقطه نظر شکل پذیری ، تراکم برگها و شاخه ها ، اندازه برگها، براق یا مات بودن آنها ، سرعت در رشد از عوامل مهم و تعیین کننده هستند . محل گیاه و زمینه ای که گیاه در ان قرار دارد عامل مهم دیگری است که برای ایجاد تضاد رنگ زمینه اعم از چمن ، سنگریزه گیاهان سبز برگ و یا رنگین برگ اطراف گیاه مورد عمل تاثیر به سزایی دارد .

شکستن دید افقی و تبدیل ان به دید عمودی با موج و فرم دادن و تنبدیل خط مستقیم به منحنی از ظریف کاریهاییست که در هرس شکل دهی انجام میگیرد بطوریکه این هنر ساختن مجسمه زنده نام گرفته است .شکل دهی ساده را میتوان با هرسهای مخصوص انجام داد اما در شکلهای پیچیده و شکل دار باید ا زاسکلت های فلزی استفاده کرد .گیاهان مورد استفاده برای شکل سازی متنوع هستند . اگرچه هرچه سرعت رشد یشتر باشد کار زودتر نتیجه میگیرد ، اما گیاهانی که رشد سریع دارند به علت اینکه زود خود را بالا میکشند بافت نرمی دارند و خشبی بودن لازم را ندارند و نهایتا شکل پذیری آنها کمتر بوده و خوب حالت نمیگیرند .اینگونه گیاهان برای شکلهای ساده تر مانند پرچین های حاشیه ها مناسب تر هستند ، نمونه بارز آنها ترون یا ligustrum vulgaris است که دیواره های سبز حاشیه خیابانها از این نوع است و عیب ان همین سریع الرشد بودن است که در بهار و تابستان احتیاج به مراقبت زیادی دارد . انواع روشهای توپیاری : 1. free-form فرم آزاد در مورد درختان و درختچه ها( گیاهانی که قادرند روی پایه خود بایستند .) اجرا میشود .2. shrub معمولا در گیاهانی که بصورت طبیعی نمیتوانند روی پایه ی خود بایستند و نیاز به قیم دارند انجام میگردد .3. sphagnum topiary گیاهان روی محیط کشت خزه قرار داده میشنود .
در فرم آزاد ، معمولا قسمتهایی که میخواهند هرس شود را با بند می بندند تا مسیر قیچی زدن مشخص شود . معمولا در خزانه صورت میگیرد و بعد از آماده شدن به هوای آزاد منتقل میگردد . بذر را باید بر مبنای شکل ، دور گیاه بست مثلا اگر شکل مارپیچ مورد نظر ماست باید بند را بصورت مارپیچ دور گیاه ببندیم .
خانواده سرو به خاطر هرس پذیری خوبی که دارند برای توپیاری مناسب ند در صورتیکه خانواده کاچ چنین ویژگی ندارد .shrubبرای شکلهایی که جزییات بیشتری دارند مثل شکل حیوانات استفاده میشود .از فریم های شکلی استفاده میکنند و روی آنها از کشت گیاهی استفاده میشود .

به ازای هر نقطه اتصال فریم با زمین یک گیاه کاشته میشود ( گیاهانی مانند پیروکانتا ، شمشاد ، مورد و... مناسبند )و با نخهای پلاستیکی شاخه ها را روی فریم وصل میکنیم و به جهت خاص هدایت میکنیم . معمولا در خزانه گذاشته و بعد از تکمیل به مکان اصلی منتقل میشوند .

توپیاری در مناطقی قرار میگیرد که خود مرکز توجه باشد همانند محوطه وسیع چمن کاری شده .Sphagnum هنگامی استفاده میشود که بخواهیم خیلی سریع به نتیجه برسیم .در این حالت نیز از فریم هایی استفاده میشود و داخل فریمها را با خزه های فشرده پر میکنیم و اضافات آنها را میگیریم ..سپس قلمه های ریشه دار گیاهان را درون این خزه ها فرو میکنیم . در واقع محیط کشت ما خزه است و گیاهان در خاک حضور ندارند و ما خیلی سریع به نتیجه دلخواه میرسیم .با این روش میتوان در یک روز به یک توپیاری کامل دست پیدا کرد و آن را به زمین اصلی انتقال داد .

منابع :

کتاب هرس به معنی هرس .مهندس اسماعیل پیش بین جزوه فضای سبز مقدماتی نظام مهندسی کشاورزی استان لرستان منبع : وبلاگ کلروفیل

[ جمعه 17 آبان 1391برچسب:topiary,هرس,شکل دهی ,توپیاری, ] [ 13:2 ] [ parviz zendavani ]

برای دانلود بر روی لینک زیر کلیک کنید:

 s3.picofile.com/file/7537487739/%D8%B7%D8%B1%D8%A7%D8%AD%DB%8C_%D8%B4%D9%87%D8%B1%DB%8C_%D9%81%D8%B6%D8%A7%DB%8C_%D8%B3%D8%A8%D8%B2.doc.html

[ جمعه 5 آبان 1391برچسب:طراحی شهری,فضای سبز , ] [ 12:44 ] [ parviz zendavani ]

آبیاری و سیستمهای تحت فشار


مقدمه :
با توجه به اینکه کشور ایران در مناطق خشک و نیمه خشک کره خاکی قرار گرفته است همیشه با مشکل کم آبی و بحران آب روبروست که در این راستا دو مشکل اساسی وجود دارد .
1 ) بارندگی کم و تبخیر و تعرق بالا 2 ) پایین بودن راندمان آبیاری حدود 38 % ، خاکی بودن مسیر انتقال آب ، ناهموار بودن داخل مزرعه ، نبودن زهکشهای سطحی و زیر زمینی از طرفی نظر به افزایش روزافزون جمعیت کشور و تامین امنیت غذایی باید سعی نمائیم تا از آبیاری سنتی فاصله گرفته و به آبیاری مدرن و مکانیزه روی آوریم تا بتوانیم راندمان آبیاری را افزایش و تولید را بالا ببریم و سطح زندگی و درآمد جوامع روستایی را ارتقاء بدهیم . برای این منظور باید از سیستم مدرن و مکانیزه یا همان روش آبیاری تحت فشار استفاده نمود . آبیاری تحت فشار روشی از آبیاری است که در آن آب در مجاری بسته که شامل لوله های اصلی و فرعی می باشد با فشار جریان می یابد و از سوراخهایی که به آنها قطره چکان ، آبپاش ، آبفشان و یا نازل گفته می شود به صورت قطره یا ذرات ریز خارج می گردد و بدین طریق از تلفات آب در مسیر انتقال و در داخل مزرعه جلوگیری شده و آب به اندازه ای که لازم است به مزرعه و محصول داده می شود. با این حال ابتدا در مورد آبیاری سطحی یا همان سنتی مباحثی را مطرح می کنیم و مزایا و معایب آن را بررسی می کنیم تا بتوانیم به این نتیجه برسیم که استفاده از آبیاری تحت فشار با توجه به کمبود آب در کشور به مراتب بهتر از آبیاری سطحی (ثقلی) است.


ادامه مطلب
[ چهار شنبه 3 آبان 1391برچسب:, ] [ 19:9 ] [ parviz zendavani ]

مفهوم زری اسکیپ:

طراحی واحداث فضای سبز در مناطق خشک (با استفاده از حداقل آب)

بیشتر مساحت کشور ما را مناطق خشک و نیمه خشک تشکیل می دهد. آب در این میان عاملی حیاتی و مهم است که منابع آن در ایران بسیار محدود و اندک می باشد. از این رو ضروري است که طراحي منظر در ایران با توجه به شرايط، محدوديات و تاثيرات محيطي حاصله آتي انجام پذيرد. در اين ميان «Xeriscaping» يا «منظرپردازي خشک» رويکردي متداول در سطح جهان است که در مواجهه با شرايط و اقليم هايي گرم و خشک مطرح مي گردد. اين اصطلاح خود از دو بخش «Xeros» (به معناي خشک) و «landscape» تشکيل مي شود.
منظر سازي خشک متشکل از 7 اصل کلي زير است که همگي در راستاي دستيابي به آبياري بهينه در منظر تعيين شده اند
1- برنامه ريزي و طراحي
2- آناليز خاک
3- انتخاب بهينه گياهان
4- استفاده منطقي از سطوح چمن کاري شده
5- آبياري بهينه
6- استفاده از زمين پوش مناسب
7- نگهداري


ادامه مطلب
[ سه شنبه 2 آبان 1391برچسب:زری اسکیپ,Xeriscaping,, ] [ 17:17 ] [ parviz zendavani ]

مقایسه چمن با مالچ

مقایسه ای اجمالی در خصوص چمن و محصول مالچ در یک نگاه :

بی شک چمن یکی از ابزارهای طبیعی و با طراوت است که جهت زیباسازی فضای سبز مورد استفاده قرار می گیرد، اما با توجه به مشکلات نگهداری و آبیاری که چمن در بردارد امروزه اکثر طراحان فضای سبز جهت صرفه جوئی در میزان آبیاری و هزینه های متعلقه نگهداری فضای چمنی، از محصول مالچ که دارای خواص و امتیازات برجسته ذیل می باشد در فضای سبز مورد نظر استفاده می نمایند. در طی چند سال اخیر کشورهای آمریکا، اروپای غربی و همچنین کشورهایی که دارای فضای سبز و جاذبه های توریستی می باشند به حد انبوه از این محصول استفاده می نمایند.


ادامه مطلب
[ سه شنبه 2 خرداد 1391برچسب:, ] [ 10:52 ] [ parviz zendavani ]

طراحی منظر با گیاهان غیرآلرژی زا

بی تردید شما نیز در اطراف خود افراد مبتلا به آلرژی های فصلی را دیده و شاید خود شما هم از این مساله رنج برده باشید. و شاید تا به حال این فکر به ذهنتان رسیده باشد که ای کاش در حین قدم زدن در یک باغ زیبا، حیاط پرگل یا پارک سرسبز دچار آلرژی نمی شدید.

 

 

 


ادامه مطلب
[ سه شنبه 19 ارديبهشت 1391برچسب:طراحی منظر, گیاهان غیرآلرژی زا , ] [ 12:18 ] [ parviz zendavani ]

برای دانلود مقاله از لینک زیر استفاده کنید:

s3.picofile.com/file/7375912147/%D8%B7%D8%B1%D8%A7%D8%AD%DB%8C_%D9%88_%D9%85%D9%87%D9%86%D8%AF%D8%B3%DB%8C_%D9%81%D8%B6%D8%A7%DB%8C_%D8%B3%D8%A8%D8%B2_%D9%88_%D9%BE%D8%A7%D8%B1%DA%A9%D9%87%D8%A7%DB%8C_%D8%B4%D9%87%D8%B1%DB%8C_%D9%88_%D8%AC%D9%86%DA%AF%D9%84%DB%8C.pdf.html

[ سه شنبه 19 ارديبهشت 1391برچسب:, ] [ 12:15 ] [ parviz zendavani ]

برای دانلود مقاله از لینک زیر استفاده کنید:

s3.picofile.com/file/7373472468/%D8%A7%DB%8C%D9%85%D9%86%DB%8C_%D8%AF%D8%B1_%D9%BE%D8%A7%D8%B1%DA%A9%D9%87%D8%A7%DB%8C_%D8%B4%D9%87%D8%B1%DB%8C.pdf.html

[ شنبه 16 ارديبهشت 1391برچسب:ایمنی در پارکهای شهری , ] [ 15:38 ] [ parviz zendavani ]

برای دانلود مقاله از لینک زیر استفاده کنید:

s3.picofile.com/file/7368190749/%D9%85%D9%86%D8%B8%D8%B1_%D8%B3%D8%A7%D8%B2%DB%8C_%D9%81%D8%B6%D8%A7%D9%87%D8%A7%DB%8C_%D8%B4%D9%87%D8%B1%DB%8C_%D8%A8%D8%A7_%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D9%81%D8%A7%D8%AF%D9%87_%D8%A8%D9%87%DB%8C%D9%86%D9%87_%D8%A7%D8%B2_%D8%A2%D8%A8_%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D8%A7%D9%86_%D9%88%DA%AF%DB%8C%D8%A7%D9%87%D8%A7%D9%86_%D8%B3%D8%A7%D8%B2%DA%AF%D8%A7%D8%B1.pdf.html

[ یک شنبه 10 ارديبهشت 1391برچسب:منظر سازی ,فضای شهری, ] [ 15:7 ] [ parviz zendavani ]

نقش مشارکت مردمی در توسعه فضای سبز شهری :

امروزه مفهوم شهرها بدون فضای سبز دیگر قابل تصور نیست .پیامدهای توسعه شهری و پیچیدگیهای معضلات زیست محیطی آنها ،موجودیت فضای سبز و گسترش آنها را برای همیشه اجتناب ناپذیر کرده است.
هرچند افزایش آگاهیهای عمومی در خصوص مسایل و بحرانهای زیست محیطی در دهه های اخیر موجب حساس شدن مردم و دولتها شده است ولی توفیق در جهت کنترل بحرانها به چشم نمی خورد .یکی از علل این ناکامیها عدم مشارکت فعال مردم در فرایند تصمیم گیری و نظارت بر برنامه های زیست محیطی و فضای سبز می باشد.مشارکت مردم و تغییر تدریجی فرهنگ آنها ،یکی از بهترین روشهای توسعه فضای سبز شهری است. کارشناسان منابع توسعه معتقدند علاوه بر منابع متداول از قبیل سرمایه ،امکانات و نهاده های فیزیکی ،نهاده ی جدیدی تحت عنوان انسان در فرایند توسعه نقشی بسیار موثر ایفا می نماید.از جمله راهکارهایی علمی افزایش مشارکت مردم در حفظ و توسعه فضای سبز شهری می توان به رفع نارسایی های موجود در قوانین فضای سبز کشور اشاره کرد که مستلزم بازنگری اساسی در زمینه اصلاح قوانین موجود و وضع قوانین که به نوعی در حفاظت از فضای سبز کشور موثر می باشند ،است.بعنوان مثال در قوانین و مقررات موجود ،اشاره صریح و قاطعی به تخریب گیاهانی که در محیط شهری ،بخشی مهمی از فضای عمومی شهرها را به خود اختصاص داده اند نشده است.اختصاص بخشی از زمان آموزش در مقاطع تحصیلی مختلف به مباحث فضای سبز شهری نیز می تواند در نحوه و میزان مشارکت مردمی در عرصه ی فضای سبز موثر باشد و اصولا آموزش و پرورش به ویژه در سطوح پایین تاثیر فراوانی بر تشکیل قالب فکری نوجوانان ،در زمینه حفظ محیط زیست شهری دارد. با توجه به وضعیت نابسامان محیط زیست وارد کردن نیروهای انتظامی و بسیج در حفاظت از عرصه های طبیعی و فضای سبز می تواند بسیار کارامد باشد.از سربازان وظیفه ای که تا حدی به مسایل زیست محیطی آشنا هستند می توان در زمینه حفاظت محیط زیست استفاده نمود.همچنین با ایجاد تشکلهای محلی و منطقه ای حافظین فضای سبز و استفاده از ظرفیت های فیزیکی و مادی موجود می توان در فرایند حفظ و توسعه فضای سبز ،وظایفی را از طریق قانون به آنها واگذار کرد. استفاده از وسایل ارتباط جمعی و رسانه های گروهی و پرداختن به برنامه ها ی محیط زیست،فضای سبز ،منابع طبیعی و کشاورزی نیز می تواند در آگاه سازی ، مشارکت و فعال سازی مردم نقش مهمی ایفا کند .تهیه و تنظیم نشریات ترویجی در زمینه حفظ و توسعه فضای سبز شهری جهت آموزش و افزایش سطح آگاهی های عمومی نیز یکی از راهکارهای بالابردن مشارکت مردمی در این زمینه می باشد.
حضور مردم در مدیریت فضای سبز در سراسر جهان به توسعه پایدار آن انجامیده است .به عنوان مثال کشور چین به دلیل جلب مشارکت های مردمی در عرصه فضای سبز موفقیت های چشم گیری را کسب کرده است.با بهره گیری از این تجربیات و با توجه به وضعیت فرهنگی ،اقتصادی و اجتماعی حاکم بر جامعه راهکارهایی عملی برای بهبود ،حفظ و توسعه فضای سبز کشور ارائه گردیده است که استفاد ه از آنها می تواند زمینه حضور مردم را در جهت مشارکت به منظور حفظ و توسعه فضای سبز کشور بیش از پیش فراهم سازد.
[ سه شنبه 5 ارديبهشت 1391برچسب:, ] [ 12:21 ] [ parviz zendavani ]

برای دانلود مقاله از لینک زیر استفاده کنید:

s3.picofile.com/file/7363547525/%D8%A8%DB%8C%D9%88%D8%AA%DA%A9%D9%86%D9%88%D9%84%D9%88%DA%98%DB%8C_%D9%88%D9%81%D8%B6%D8%A7%DB%8C_%D8%B3%D8%A8%D8%B2%DA%AF%DB%8C%D8%A7%D9%87%D8%A7%D9%86_%D9%BE%D8%B1%D8%AA%D9%88_%D8%A7%D9%81%D8%B4%D8%A7%D9%86.pdf.html

[ سه شنبه 5 ارديبهشت 1391برچسب:بیوتکنولوژی وفضای سبز,گیاهان پرتو افشان, ] [ 12:16 ] [ parviz zendavani ]

طبق گزارشات شهرداری تهران زمان،مکان و هدف برگزاری دهمین نمایشگاه گل وگیاه تهران به شرح زیر میباشد:

اهداف نمایشگاه

- ترویج فرهنگ گیاه­پروری و جلب مشارکت­های مردمی در افزایش سرانه فضای سبز و حفظ و حراست از محیط­ زیست

- آشنایی هرچه بیشتر علاقمندان به گونه های متنوع گیاهی داخلی و ارقام جدید خارجی

- حمایت از تولیدکنندگان داخلی

- تشویق، ترغیب و ایجاد رقابت سالم جهت ارتقاء کمی و کیفی تولید

- فراهم آوردن امکانات مناسب جهت استفاده از تجربیات کارشناسان و صاحبنظران داخلی و خارجی 

- معرفی توانمندیها و نوآوریهای تولیدکنندگان و دست اندکاران عرصه های تولید و صادرات گل و گیاه کشور


- جذب سرمایه گذاران و ایجاد اشتغال
 در زمینه تولید گل و گیاه و صنایع مربوطه

زمان و مکان برگزاری نمایشگاه

محل دائمی نمایشگاههای تخصصی شهرداری تهران

تهران، بزرگراه شهید حکیم، خروجی شهید چمران جنوب، ضلع جنوب بوستان گفتگو

18 الی 22 اردیبهشت ماه 1391

از ساعت 10 صبح لغایت 20

[ دو شنبه 4 ارديبهشت 1391برچسب:دهمین نمایشگاه بین المللی گل ­و­گیاه, ] [ 10:27 ] [ parviz zendavani ]
 عناصر فضای سبز

1-عنصر گیاه در فضای سبز:

 

 تاثير و نقش درختان در فضای سبز و منظر شهري :

 

 مي‌توان به فضاهاي سبز موجود در شهرها اشاره كرد كه نقش بسزايي در خلق منظر شهري متفاوت دارند.در ميان عناصر طبيعي تاثير‌گذار در منظر شهري، درختان به خاطر ساختار و بافت ويژه‌اي كه دارند اهميتي دو چندان پيدا مي‌كنند.(كارمان،2003،249) در ختان نيزهمانند بناها داراي ساختارهايي هستند كه منجر به ايجاد يك سبك معماري گياهي مي‌گردند. متناسب با تغيير و تحول شهرها در دوره‌هاي مختلف، معيار‌هاي انتخاب در‌ختان نيز دستخوش تغيير شده است.(سيمونيك،2006)از سوي ديگر، اصولاً شهرها با يك نسبت بالايي از فضاي باز روبرو هستند كه هر كدام از آنها وضعيت فيزيكي خاصي را دارند. از جمله‌ي اين فضاها، مي توان به خيابان‌ها، ميادين و فضاهاي اطراف پاركينگ‌ها اشاره كرد كه ملاك انتخاب درخت و پوشش گياهي براي هر‌كدام متفاوت است.( همان) در اين زمينه معمار منظر شهري وظيفه انتخاب گياهان مناسب و سازگار با محيط را بر عهده دارد.(كارمان،2003،81)


ادامه مطلب
[ دو شنبه 4 ارديبهشت 1391برچسب:عناصر ,عناصر فضای سبز,فضای سبز, ] [ 10:5 ] [ parviz zendavani ]

برای دانلود مقاله از لینک زیر استفاده کنید:

s1.picofile.com/file/7362605157/%D8%AC%D8%A7%DB%8C%DA%AF%D8%A7%D9%87_%D8%A7%D9%82%D8%AA%D8%B5

 

[ دو شنبه 4 ارديبهشت 1391برچسب:, ] [ 9:56 ] [ parviz zendavani ]
انواع دیواره های مورد استفاده در فضای سبز
در یک باغ ، برای ایجاد تنوع بیشتر در چشم انداز ، مخصوصا در زمین های ناهموار و شیب دار ، از یک سلسله کارهای ساختمانی استفاده می شود. مانند : دیوار ه های کوتاه ، دیواره های بلند و سلسله ای.
احداث اینگونه دیواره ها علاوه بر زیبایی ، از فرسایش خاک مخصوصا در شیب های تند ، جلوگیری کرده و یا به منظور بادگیر استفاده می شوند. دیواره ها ممکن است متداوم یا منقطع و در سطح آنها می توان گلکاری نمود.

ادامه مطلب
[ پنج شنبه 29 فروردين 1391برچسب:انواع دیواره های مورد استفاده در فضای سبز , ] [ 15:50 ] [ parviz zendavani ]

برای دانلود مقاله از لینک زیر استفاده کنید:

s1.picofile.com/file/7357279030/%D9%81%D8%B6%D8%A7%DB%8C_%D8%B3%D8%A8%D8%B2_%D9%88_%D8%AA%D8%B1%D8%A7%D9%81%DB%8C%DA%A9.pdf.html

[ سه شنبه 29 فروردين 1391برچسب:فضای سبز وترافیک, ] [ 12:9 ] [ parviz zendavani ]

دانلود نرم افزار طراحی Garden Planner Home Edition

Home Edition 2.5.0.10 نرم افزار طراحی پلان هوایی از فضای سبز خانگی و باغ از محدود نرم افزارهایی میباشد که مناسب مهندسین عمران ، معماران و طراحان فضای سبز جهت کامل کردن طرحها و پروژه های مورد نظر خود میباشد. به طو ر یقین بسیاری از عزیزان که از نرم افزارهایی مشابه Home Designer و یا AutoCad برای نقشه کشی ساختمان و یا کلا با گرایش عمران استفاده مینمایند به ضعف عمده این فبیل از نرم افزارها برای آخرین مرحله طراحی ، ( که غالبا در ایران قسمت فضای باز و یا فضای سبز میباشد ) به خوبی واقف میباشند. گرچه برای بسیاری از قابلیتهای طراحی ساختمان در نرم افزار های عمومی طراحی ، Plug-in های فراوانی ارائه گردیده است با این حال و متاسفانه طراحی فضای سبز همواره مورد کم لطفی توسعه دهندگان نرم افزار های مذکور بوده است.

-پسورد فايل فشرده : www.rasekhoon.net



استفاده از نرم افزار Garden Planner بسیار ساده و آسان میباشد . کافی است پس از نصب نرم افزار با استفاده از سریال موجود نرم افزار فعال گردد. پس از آن با شروع یک طرح میتوانید از امکانات نرم افزار به طور کامل استفاده کنید. در این نرم افزار برای کلیه اشیا که شامل درختها ، بوته ها و بلوکهای متعدد میباشد امکان کامل ویرایش در نظر گرفته شده است . مثلا میتوان در هر نقطه درختی با اندازه ، رنگ و زاویه دلخواه تعبیه نمود. نرم افزار به عنوان مثال دارای چند طرح از پیش آماده شده میباشد . همجنین یک تصویر متحرک کوتاه مدت Animation نیز به منظور آموزش استفده از نرم افزار در آن موجود میباشد.



دانلود

 

 

[ یک شنبه 27 فروردين 1391برچسب:, ] [ 14:17 ] [ parviz zendavani ]

برای دانلود مقاله از لینک زیر استفاده کنید:

s1.picofile.com/file/7355656555/%D9%85%DA%A9%D8%A7%D9%86%DB%8C%D8%B2%D8%A7%D8%B3%DB%8C%D9%88%D9%86_%D8%AF%D8%B1_%D9%81%D8%B6%D8%A7%DB%8C_%D8%B3%D8%A8%D8%B2.pdf.html

[ یک شنبه 27 فروردين 1391برچسب:, ] [ 14:14 ] [ parviz zendavani ]

برای دانلود مقاله از لینک زیر استفاده کنید:

s2.picofile.com/file/7355652147/%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%A8%D8%B1%D8%AF%D9%87%D8%A7%DB%8C_%DA%86%D9%85%D9%86_%D8%AF%D8%B1%D9%81%D8%B6%D8%A7%DB%8C_%D8%B3%D8%A8%D8%B2.pdf.html

[ یک شنبه 27 فروردين 1391برچسب:, ] [ 14:8 ] [ parviz zendavani ]

باغ های سلطنتی پکن

تاریخ پکن بیش از هشتصد سال است و شمار باغ های سلطنتی باقی مانده آن به بیشتر از ده باغ می رسد . این باغ ها دارای مناظر زیبایی هستند . پارک "بی های "قدیمی ترین باغ جهان محسوب می شود. قرن 13 میلادی نخستین پادشاه سلسله یوان منطقه مزبور را انتخاب کرد و پایتخت خود را در این منطقه ساخت.ازسلسله یوان تا سلسله های مینگ و چینگ این باغ سلطنتی بوده است .
در تاریخ ساخت پایتخت ها در جهان بندرت دیده شده است که یک باغ علت تعیین پایتخت باشد اما در چین این اتفاق افتاد و پکن چنین تجربه ای را در خود جای داده است . نیمی از پارک بی های کنونی را که هفتاد هکتار مساحت دارد حوضه های آبی شامل می شود که در میان آن قصرهای درخشان و معابد آرام و باستانی مشاهده می شود.
در مرکز این پارک جزیره کوچکی دیده می شود که جزیره "چون حوا " نام دارد و میان جزیره یک برج سفید رنگ به سبک تبتی ساخته شده است .این برج در زمان چینگ ایجاد شد و نشانگر احترام خاندان سلطنتی به بودای تبتی است. از بالای این برج جمعا سه جزیره کوچک در یک خط به چشم می خورد . این خط به معنای " یک حوضه همراه سه کوه " است. در داستان های افسانه ای چین گفته می شود دراین نوع محیط داروی طول عمر یافت می شود. به این منظور اینگونه مناظر ساخته شده است.




اگر شما در این پارک از یک حوضه همراه سه کوه بازدید نکنید روح باغبانی سلطنتی را مشاهده نخواهید کرد. پارک دیگر بنام" پارک تابستانی " در حومه غربی پکن در سال1750ساخته شد. یکی از مسوولان این پارک گفت : به عنوان یکی از اثار میراث فرهنگی جهان این پارک به لحاظ طراحی برجسته باغبانی محسوب می شود.
به لحاظ نگهداری باغ سلطنتی کامل ترین پارک این شهر است. مساحت این پارک سیصد هکتار است. علاوه بر قصرها و کلاه های فرنگی ساختمان ها، معابد ظریف ومناظر روستایی و باغبانی چینی در آن فراوان دیده می شود. یکی از ویژگی های این پارک این است که تلاش شده است همه مناظر زیبا در آن جمع شود. منطقه های کوه " وان شو " و دریاچه " کون مین " دو منطقه عمده است.
کوه وان شو به ارتفاع پنجاه متر به شکل خفاش و دریاچه به شکل هلو ساخته شده است .زیرا در نظریه سنتی چین خفاش به معنی سعادت و هلو نشانه عمر طولانی است .این پارک به عنوان تبریک به روز تولد مادر امپراتور چیان لون ساخته شده است. دالان طولانی به طول 728 متر در این پارک طولانی ترین دالان جهان محسوب می شود و در " رکورد جهانی گینس ثبت شده است . نقاشی های رنگی در این دالان بیانگر داستان های سنتی و باستانی چین است. بنای سه طبقه" ده حه یوان" بنایی است که در گذشته در آن اپرای پکن به نمایش در می امد.




یکی از مسافران خارجی گفت: پس از دیداراز این بنا دیدنی های بسیاری را مشاهده کرده و خاطرات زیادی از این باغ دارد . در شرق این پارک " پارک یوان مین یوان " قرار دارد . این پارک در گذشته یکی از پارکهای مورد پسند امپراتوران سلسله چینگ بوده است که در سال 1860 میلادی از سوی ارتش های بریتانیا و فرانسه سوزانده شد و بسیاری از آثار آن ربوده شد . اکنون تنهاخرابه های باستانی دیده می شود .
اما روح تاریخ در آن لمس می شود . از دریاچه " یو یان تان " می توان مستقیما با کشتی به پارک تابستانی رسید و با اتوبوس از این پارک به پارک یوان مین یوان و پارک بی های راه پیدا کرد .

 

پارک "یوان مین یوان "

پارک "یوان مین یوان " بیجنگ مشهورترین باغستان خاندان سلطنتی چین بوده و"شاهنشاه پارک "(شاه پارک) نام دارد که هنر باغچه بندی بسبکهای متنوع نواحی مختلف چین را متمرکز میسازند . در ضمن در سازندگی این پارک از سبک معماری غرب هم تقلید است لذا هر یک از بناهای این پارک سلیقه متنوع خاصی را نشان میدهد و چون بهشت روی زمین مینماید. این پارک درزمان خود یکی از بهترین قصرهای سلطنتی بوده و در اروپا هم معروفیت داشته وبرپیشرفت پارکهای طبیعی قرن 18 اروپا تاثیراتی برجای گذاشته است. ناگفته نماند که پارک زیبای "یوان مین یوان " در سال 1860 بدست ارتش ائتلافی انگلستان و فرانسه که به چین تجاوز کرده بودند،سوزانده و با خاک یکسان شد.


[ سه شنبه 22 فروردين 1391برچسب:, ] [ 17:28 ] [ parviz zendavani ]

برای دانلود مقاله از لینک زیر استفاده کنید:

s1.picofile.com/file/7351163438/%D9%85%D8%B9%D8%B1%D9%81%DB%8C_%D8%AA%D8%B9%D8%AF%D8%A7%D8%AF%DB%8C_%D8%A7%D8%B2_%DA%AF%D9%88%D9%86%D9%87_%D9%87%D8%A7%DB%8C_%D8%AF%D8%B1%D8%AE%D8%AA%DB%8C_%D9%88_%D8%AF%D8%B1%D8%AE%D8%AA%DA%86%D9%87_%D8%A7%DB%8C_%D9%85%D9%86%D8%A7%D8%B3%D8%A8_%DA%A9%D8%A7%D8%B4%D8%AA.pdf.html

[ سه شنبه 22 فروردين 1391برچسب:, ] [ 16:58 ] [ parviz zendavani ]

نوشتار زیر با عنوان منظر و پوشش گیاهی از دکتر علی خلد برین، عضو شورای عالی جنگل ها و مراتع در پایگاه اطلاع رسانی معماری و شهرسازی در 21 شهریور 1384 منتشر شد که به دلیل عدم فعالیت این پایگاه اطلاع رسانی بسیاری موفق به مطالعه آن نشدند. 

معماران و طراحان باید در شروع کار به نقش پوشش گیاهی موجود در طراحی محیط و منظرسازی توجه داشته باشند. طراح نباید کوشش خود را صرف ایجاد تغییرات صرفا فیزیکی و ساختمانی کند و موضوع کاربرد پوشش گیاهی را در طراحی، به عنوان یک کار پایانی و اصلاحی به عهده باغبان بگذارد. نباید فراموش کرد که مصالح ساختمانی و موادی که طراحی سازه بر اساس آنها صورت می‌گیرد، عناصری ایستا و ثابت هستند در حالی که گیاهانی که در طراحی منظر مورد استفاده قرار می‌گیرند که عناصری زنده و پویا هستند و به طور دایم در حال تغییر و تحول‌اند.
 

در چنین سیستمی، مصالح کف را پوشش علفی و گیاهان گسترش یافته بر زمین تشکیل می‌دهد، مصالح دیواره‌ها از تنه درختان، شاخ و برگ درختچه‌ها و گیاهان رونده‌ای که با آنها همراه هستند تشکیل می‌شود. بالاخره سقف را تاج پوشش درختان و شاخ و برگ به هم تنیده آنان یا رونده‌هایی که روی داربست هدایت شده‌اند به وجود می‌آورند. 

زیبایی و منظرسازی و ایجاد سیمایی بدیع و چشم‌نواز، تنها بخشی از اهدافی است که از استفاده گیاهان در طراحی محیط مدنظر است. علاوه بر ایجاد زیبایی در منظر، گیاهان نقش‌های اساسی دیگری نیز در ساختار یک منظر به عهده دارند که بعضی از مهم‌ترین آنها عبارتند از:
1. کنترل باد.
 

2. کنترل فرسایش خاک


3.حفاظت از انرژی
 

4.محدود کردن دید
 

5. تعدیل اثرات نامناسب محیطی


6. تقلیل آلودگی‌های صوتی


7. ایجاد زیستگاه‌های حیات‌وحش
 

                                                        برگرفته از سایت:noandishaan.com

[ دو شنبه 20 فروردين 1391برچسب:طراحی منظر,نقش گیاهان در طراحی منظر, ] [ 23:55 ] [ parviz zendavani ]

برای دانلود مقاله از لینک زیر استفاده کنید:

s2.picofile.com/file/7319621070/%D8%AA%D9%88%D8%B3%D8%B9%D9%87_%D9%87%D9%85%DA%AF%D9%88%D9%86_%D9%BE%D8%A7%D8%B1%DA%A9_%D9%88%D9%81%D8%B6%D8%A7%DB%8C_%D8%B3%D8%A8%D8%B2_%D8%B4%D9%87%D8%B1%DB%8C.pdf.html

 

[ شنبه 20 اسفند 1390برچسب:توسعه همگون پارک وفضای سبز شهری, ] [ 15:8 ] [ parviz zendavani ]
.: Weblog Themes By SibTheme :.

درباره وبلاگ

به وبلاگ دانشجویان فضای سبز دانشگاه تهران خوش آمدید
امکانات وب
ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

آمار وب سایت:  

بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید هفته :
بازدید ماه :
بازدید کل :
تعداد مطالب : 77
تعداد نظرات : 1
تعداد آنلاین : 1

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وبلاگ:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید