فضای سبز
 
قالب وبلاگ
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان فضای سبز و آدرس utlandscape.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





خاکی که در گل کاری برای گیاهان مهیا می شود، از نظر خواص فیزیکی و شیمیایی با خاک مزرعه یا باغ متفاوت است.

خاک گلدان باید از نظر بافت در حد متوسط و از نظر مواد آلی بسیار قوی باشد. اگر بافت خاک خیلی سبک باشد؛ یعنی فقط از ماسه و شن به عنوان بخش اصلی تشکیل دهنده خاک استفاده شود، خاک به اندازه کافی آب را در خود نگه نمی دارد و در نتیجه آبیاری پی در پی به زودی مواد غذایی (مواد آلی) خاک شسته شده و گیاه به کمبود مواد غذایی دچار می شود.

بر عکس در صورتی که بر عکس، خاک گلدان رسی و خیلی سنگین باشد؛ یعنی از خاک رس به عنوان بخش اصلی تشکیل دهنده خاک گلدان استفاده شود، چون ذرات رس، چسبندگی زیادی با یکدیگر دارند، آب حاصل از آبیاری گیاه، در لابلای حفره های این خاک اسیر می شود و در نتیجه در خاک حالتِ ماندابی ایجاد می شود و اکسیژن کافی به ریشه های گیاه نمی رسد و اصطلاحا ریشه گیاه خفه می شود و در نهایت گیاه پژمرده می شود.


بنابراین بهترین خاک برای گلدان ها، خاکی با بافت متوسط است، البته می توانیم بافتِ خاک های سنگین را با اضافه کردن ماسه و بافتِ خاک های شنی و سبک را با اضافه کردن مواد آلی مثلِ تورب یا کودهای پوسیده دامی و یا کودهای ناشی از خاک و برگ پوسیده گیاهان (گیاه خاک) اصلاح نماییم.

البته خاک گلدان از نظر بافت یا خواص شیمیایی باید با نیازهای گیاه مورد کاشت تطابق داشته و در تمامی گیاهان گلدانی یکسان نباشد، مثلاً در گیاهانی مثل کاکتوس ها و گیاهان گلدانی پیاز دار مثلِ لیسلیوم، ترجیحا به بافت سبکِ شنی همراه با کمی مواد آلی نیازمندیم. اما بر عکس در گیاهانی دیگر مثل میخک، تاج خروس و گل رز ترجیحا به خاکی با بافتِ نسبتا سنگین، نیاز داریم و بدین منظور باید بافت خاک 60 درصد رس و 40 درصد شن و مواد آلی باشد.

به طور کلی یک خاک خوب باید به نحوی باشد که آب بتواند به راحتی در آن جریان داشته و در نتیجه آبیاری پی در پی، بافتِ آن متراکم نشود و تخلخل خود را حفظ نماید

[ سه شنبه 8 اسفند 1391برچسب:خاک مناسب,گیاه خاک,تخلخل , ] [ 17:29 ] [ parviz zendavani ]

 به زبان ساده میتوان گفت زهکشی خارج کردن آب و املاح اضافی از بستر و یا عمق خاک است .در کشاورزی هدف از زهکشی ، بیشتر فراهم کردن محیطی مناسب برای رشد ریشه گیاه است ( از نظر تهویه و شوری) در تعریفی جامع تر میتوان گفت زهکشی به معنی خارج شدن طبیعی یا مصنوعی آب مازاد از یک منطقه بوده و از مباحث بنیادی هیدرولوژی مهندسی است . 

اهمیت زهکشی : هر وقت زمین را آبیاری میکنیم سطح آب سفره زیرزمینی بالا می آید و امر تهویه در منطقه ریشه با مشکل مواجه میشود ضمنا تجمع املاح نیز باعث ایجاد شوری در خاک میگردد .

مسائلی که به خاطر عدم تهویه در خاک بوجود می آیند : 

1-کاهش تنفس ریشه و موجودات زنده 2-کاهش نفوذپذیری و حرکت کند املاح در خاک3- تشکیل ترکیبات سمی در خاک ( انجام عملیات احیا به جای اکسیداسیون)4-کاهش تولید مواد غذایی در خاک

بعضی از زمینها بصورت طبیعی زهکشی شده اند ( به علت وجود شیب و با کمک نیروی ثقل )و در بعضی از موارد زهکشی بصورت مصنوعی انجام میشود مانند کانال یا لوله .

نگاهی به مقایسه درصد مصرف آب در کشورهای مختلف جهان میتواند اهمیت زهکشی را برای ما نمایان تر سازد.


ادامه مطلب

برای دانلود مقاله از لینک زیر استفاده کنید:

 s3.picofile.com/file/7668119244/%D8%B7%D8%B1%D8%A7%D8%AD%DB%8C_%D8%A8%D9%88%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86_%D9%87%D8%A7%DB%8C_%D8%A7%DB%8C%D9%85%D9%86.pdf.html

[ جمعه 4 اسفند 1391برچسب:طراحی بوستان های ایمن, ] [ 13:31 ] [ parviz zendavani ]
.: Weblog Themes By SibTheme :.

درباره وبلاگ

به وبلاگ دانشجویان فضای سبز دانشگاه تهران خوش آمدید
امکانات وب
ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 7
بازدید ماه : 302
بازدید کل : 135753
تعداد مطالب : 77
تعداد نظرات : 1
تعداد آنلاین : 1

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وبلاگ:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید